Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ändrar reklam för spikmatta

Spikmatteföretaget Team Shakti i Forsa viker sig för Konsumentverkets kritik. Nu ändras formuleringarna i företagets marknadsföring, och mattans påstått helande verkan tonas ned.

Annons

Shaktimattan lanserades på marknaden för några år sedan, och har snabbt blivit en storsäljare: över 300000 sålda exemplar under 2007. Webbsidan och reklamblad har gett intryck av att användning av mattan botar och lindrar såväl kroppsliga som själsliga problem. I personliga berättelser på webbsidan har brukare av mattan antytt att den hjälper mot bland annat atros, fibromyalgi, sömnproblem och lungsjukdomen KOL.

Under senare tid, skriver företaget till Konsumentverket, har man förstått att mattans hälsoeffekter har ifrågasatts. De formuleringar och påståenden som ifrågasatts av Konsumentverket har alltså tagits bort från hemsidan, kundintygen har reviderats, och en rapport som man hänvisat till har tagits bort. Omarbetade reklamblad är också under framställning.

Mer läsning

Annons