Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkare drabbas av krav på vila

/
  • Hans Nilssons son, Anton Nilsson från Idenor, kör den här plogbilen. Om han bara ägnar sig åt snöröjning kan han ploga så fort det behövs. Men om han tar andra uppdrag får han inte göra undantag från kör- och vilotider.

Åkare som arbetar med snöröjning kan få det tufft i vinter. Reglerna om dygnsvila gör att de inte längre kan gå ut och ploga innan de fått den vila regelverket föreskriver.

Annons

Det senaste dygnets snöande har gjort att plogbilarna fått gå i skytteltrafik för att hålla vägarna fria från snö. Men en ny striktare tolkning av reglerna ställer till det för åkarna. Om åkarna tar andra uppdrag än snöröjning och halkbekämpning, kommer de inte längre att få göra undantag för kör- och vilotimmarna.

- Och vi måste kunna ta andra uppdrag. Vi kan inte bara gå och vänta på att det ska snöa. Jourersättningen täcker en halv lön, och om vi inte kan jobba med annat kan det bli ekonomisk katastrof, säger åkaren Hans Nilsson.

Tidigare år har de som arbetat med snöröjning fått göra undantag för att de ska kunna hålla vägarna fria från snö. I praktiken har det inneburit att snöröjarna har kunnat arbeta dygnet om, till exempel vid snöstorm. Men med den nya tolkningen kan det bli så att åkare som jobbat med annat under dagen, inte får ge sig ut och ploga om det börjar snöa på natten. De måste då vänta tills de fått sin dygnsvila.

Det var efter att Transportstyrelsen har tagit över tillsynsansvaret för kör- och vilotider från polisen, som tolkningen av reglerna blivit striktare. Och trots att Sveriges åkeriföretag har uppvaktat Transportstyrelsen har de inte lyckats få till en ändring.

Hudiksvalls entreprenad, som har flera bilar och anställda, säger att de därmed kommer att få sätta in mer folk för att kunna leva upp till reglerna om kör- och vilotider. Mer besvärligt blir det för enbils-åkarna. De har ingen som kan lösa av dem, och om de skulle tvingas anställa en förare till kan det bli svårt att få ekonomin att gå runt om det sedan inte skulle snöa på ett par veckor.

- Jag ser egentligen bara tre valmöjligheter. Antingen gör jag mig skyldig till kontraktsbrott för att jag inte sköter snöröjningen som jag ska, eller så bryter jag mot reglerna om kör- och vilotider och riskerar böter. Men det kan bli böter på uppemot 200 000 kronor och det lockar mig inte. Det tredje alternativet är att jag anställer någon, men då blir det ekonomisk katastrof för mitt företag, säger Hans Nilsson.

Mer läsning

Annons