Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Wilhelmina sopade banan med citytunneln

/
  • De som haft avgörande betydelse för Wilhelminapassagens utformning fick diplom vid prisceremonin: arkitekten Erik Kajo, tidigare planingenjören Göran Göransson, ljussättaren Michael Hallbert och landskapsarkitekten Mathias Ahlgren.

Tillslut hade juryn i Trafikverkets arkitekturpris bara två kandidater kvar att välja på – Bollnäs resecentrum och citytunneln i Malmö.
På fredagsförmiddagen delades priset ut i Wilhelminapassagen.

Annons

Den dag som Trafikverket och Bollnäs kommun valt till utdelningen av Trafikverkets arkitekturpris för 2011 visade sig bli en av vinterns hittills kallaste. Men enbart glada och positiva ord spreds över området då kommunalråd Marie Centervall (S), Trafikverkets chefsarkitekt Johnny Hedman och Trafikverkets regionschef Ingemar Frej talade.

- Det här är Bollnäs mötesplats och passage, sa Marie Centervall.

- Det ska vara enkelt och tryggt att vara trafikant, sa Johnny Hedman.

- Här drar vi ihop väg och järnväg på ett fantastiskt sätt, sa Ingemar Frej.

Efter att den åtta man starka juryn hade besökt de fyra anläggningar som valts ut till en final var det i praktiken två kandidater som de valde mellan – Bollnäs resecentrum med Wilhelminapassagen och Citytunneln i Malmö.

- Ett prestigeprojekt i Malmö och ett vardagsbygge i Bollnäs, konstaterade chefsarkitekt Johnny Hedman.

Men juryn fann att i Bollnäs fanns en vilja att göra något utöver det vanliga. De beslutade enhälligt att priset skulle gå till Bollnäs.

Marie Centervall fick ta emot en plakett som ska sättas upp i passagen.

Mer läsning

Annons