Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill få fler nätbutiker

/
  • Butiksägaren Monica Pehrson och Britt-Inger Andersson på länsstyrelsen diskuterar hemsidans betydelse för företag.

Kvinnor handlar mer än män på Internet och det blir allt viktigare för företag att synas där.
Monica Pehrson, som driver butiken Stor och fin i Bollnäs, har stor nytta av sin hemsida.
– Det här är framtiden, annars tror jag inte att man överlever, säger hon.

Annons

Monica Pehrson startade sin klädbutik för tre år sedan. Redan från början förstod hon att en hemsida var nödvändig, men på grund av olyckliga omständigheter blev den ingen succé. För två månader sedan lanserades en ny och nu har handeln fått ett uppsving.

– Mellan 20 och 25 procent av försäljningen kommer från nätet och det är rätt mycket. Jag har inte en tillräckligt stor kundkrets i Bollnäs, jag måste ha kunder utifrån.

Enligt undersökningar är det kvinnor som handlar mest på Internet, speciellt de som bor i Norrland och Skåne.

– Min teori är att det är långt till butikerna i Norrland och att det är lättare att handla på nätet. Sen handlar det om tid, vi har inte så mycket tid över i våra liv, säger Monica Pehrson.

E-handel ingår i projektet Kvinnors företagande Gävleborg, som länsstyrelsen driver i syfte att främja kvinnligt företagande. På torsdag inbjuds kvinnliga företagare i länet till ett inspirationsseminarium i Bollnäs som handlar om att starta webbshop. Två dagar tidigare hålls ett seminarium i Hudiksvall.

Mer läsning

Annons