Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tätare turer ska dubbla resandet

/

Smartare dragning av busslinjerna ska fördubbla antalet resenärer i Bollnäs.
– Titta på Söderhamn, säger Andreas Eriksson som är trafikutvecklingschef på X-trafik. Där åker nästan dubbelt så många med stadstrafikens bussar.

Annons

Under årets fyra första månader hade Bollnäs stadstrafik 120 000 påstigningar vid sina hållplatser. Att jämföra med Söderhamn som under samma period hade 235 000 påstigningar.

Enligt Andreas Eriksson är den huvudsakliga anledningen till den stora skillnaden Bollnäs föråldrade linjenät, det vill säga linjernas sträckning genom staden.

– Med ett smartare linjenät tror vi att vi kan fördubbla resandet med kollektivtrafiken i Bollnäs stadstrafik, säger han.

Den planerade bussgatan mellan stadsdelarna Brånan och Björktjära i Bollnäs har väckt starka reaktioner. Förutom att man fruktar försämrad säkerhet för gång- och cykeltrafikanter i området där man nu planerar för bussgatan, ifrågasätter man värdet när det ändå är så få som åker med bussarna.

– Syftet med den nya dragningen av busslinjen är ju att öka resandet, säger Andreas Eriksson. Det kan vi bara göra med tätare busstrafik än i dag.

Undersökningar visar att det viktigaste för resande med kollektivtrafik är ett tätt och pålitligt utbud. Om man missar en buss får det inte gå mer än tjugo minuter innan nästa kommer. Riskerar man att få vänta längre väljer de flesta att ta bilen i stället.

– Naturligtvis är resandet i viss utsträckning koncentrerat till vissa tider, säger Andreas Eriksson. De flesta påstigningarna är till och från skolan eller arbetet, men den enda egentliga dödperioden är tidig förmiddag. Senare på dagen tuffar det faktiskt på riktigt bra med resande.

Linje 1, mellan centrum och Björktjära, är den minst trafikerade av dagens stadslinjer i Bollnäs. Trots det gjordes så många som 20 348 påstigningar under årets fyra första månader.

Jämför man med den mest trafikerade linjen, linje 6 mot Granberg, som ligger på 29 600 påstigningar kan det tyckas vara lite men det är ändå ganska många. Kokar man ner siffrorna till en genomsnittlig dag under de fyra första månaderna hamnar man på cirka 220 påstigningar per dag mellan centrum och Björktjära.

Att färre åker med den linjen kan också vara en indikation på att den inte fungerar som den ska med nuvarande sträckning.

– Bättre turtäthet med ett smartare linjenät tror vi kommer att ge resultat, säger Andreas Eriksson.

Mer läsning

Annons