Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tänk om – uppmaning till vuxna som langar

/
  • Tonårsföräldrar har stora möjligheter att påverka sina barns alkoholdebut. Under två veckor kommer representanter från Bollnäs bandylag, tjänstemän och politiker från Bollnäs kommun, Räddningstjänsten samt Polisen att vistas utanför Systembolaget i Bollnäs för att informera om kampanjen

Bli inte förvånad om du möter en bandystjärna eller en politiker med en informationsfolder utanför Systembolaget i Bollnäs. Just nu pågår nämligen en kampanj "Tänk om" där flera olika aktörer vill få vuxna att våga säga nej till att köpa ut alkohol till minderåriga.

Annons

Skolan är på upphällningen och för många unga väntar gymnasiediskon, studentbaler och skolavslutningar – en festlig tid på året då många tonåringar får tillfälle att dricka alkohol för första gången.

Därför startar nu en kampanj för att få vuxna att våga säga nej till att langa till sina tonåringar, för att påverka alkoholdebuten och på sikt framtida konsumtionsmönster.

- Undersökningar visar att föräldrar i Bollnäs har en väldigt tillåtande attityd till att bjuda sina barn på alkohol. Ungefär fyra procent av 15-åringarna som dricker alkohol säger att det är en förälder som köpt ut. Att få sprit av sina föräldrar ger fel signaler, säger Janne Sundin, projektledare.

Janne Sundins argument grundar sig på forskning som visar att tonåringar som blir bjudna på alkohol hemma har större risk att hamna i alkoholmissbruk i framtiden.

Tonårspappan och politikern Jan Lahenkorva, (S) ordförande i barn- och utbildningsnämnden kommer själv att vistas då och då utanför Systembolaget under kampanjperioden.

- Många vuxna tror att man måste vara helnykterist själv för att kunna neka sin tonåring alkohol. Men lagen säger att man måste vara 18 år för att dricka alkohol på krogen och 20 år för att köpa på Systembolaget. De argumenten borde räcka, säger han.

Kampanjen Tänk om är en satsning med Statens folkhälsoinstitut tillsammans med Bollnäs kommun och Länsstyrelsen Gävleborg. Lokalt är Bollnäs bandy, Räddningstjänsten, Polisen, Systembolaget och politiker och tjänstemän från Bollnäs kommun engagerade i kampanjen.

Mer läsning

Annons