Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Svårt få kvalité i små skolor"

Nya behörighetskrav för lärare, gör att skolor med färre än 120 elever får stora svårigheter att organisera verksamheten och ge eleverna en bra utbildning. Det är en slutsats i konsultutredningen om skolorna i Bollnäs kommun.

Annons

Inför det kommande beslutet om skolstrukturen i kommunen har konsultföretaget Sweco gjort en kartläggning av status och underhållsbehov för 23 skol- och förskolebyggnader – och räknat på kostnader för hyra, underhåll, investeringar, skolskjutsar och måltider.

I utredningen ingår också en beskrivning från barn- och utbildningsförvaltningen av de mindre skolornas möjligheter att "bedriva excellent utbildning och skapa optimala förutsättningar för elevers lärande" – med utgångspunkt från skolpeng och antal tjänster.

Slutsatsen är att de nya behörighetskraven från läsåret 2015/2016 kommer att göra det mycket svårt – och i vissa fall omöjligt – att organisera verksamheten och uppfylla önskvärda pedagogiska krav på de mindre skolorna.

- Sammanfattningsvis gör vi en bedömning att en skola med 50 elever (som det enligt prognosen då kommer att finnas i årskurs 1–6 i Segersta) kommer att ha stora svårigheter att organisera sig för att möta en lagstadgad behörighet, konstateras det. Och om landsbygdsskolor som väntas ha runt 80 elever om tre år – i Vallsta, Söräng och Västansjö – sägs att de går att organisera i nuvarande läge, men att det blir mer tveksamt när behörighetsreglerna skärps.

Enligt analysen kan också en 7–9-skola vara för liten. Bedömningen är att ett högstadium bör ha minst tre parallellklasser, vilket innebär minst 180–225 elever – något som Granbergsskolan i Bollnäs, men inte högstadierna i Arbrå och Kilafors når upp till.

Mer läsning

Annons