Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svåra val inför arenabygge

/

SJ:s gamla verkstadsområde är en viktig del av Bollnäs historia. Det tycker byggnadsantikvarie Martin Åhrén vid länsmuseet i Gävle.
Nu har han fått kommunens uppdrag att inventera byggnaderna och bedöma deras kulturhistoriska värden.

Annons

Vad kan bevaras och vad måste bevaras?

Och vad kan rivas för att ge plats åt något nytt?

Det är centrala frågor för Martin Åhrén att ge svar på i det underlag som samhällsbyggnadskontoret nu beställt inför den fortsatta planeringen för en evenemangsarena.

Som byggnadsantikvarie i länet känner han redan till husen på området och han har inga problem med att i detalj särskilja de olika delarna.

- Det är ingen tvekan om att det är ett område med stor potential, säger han.

Men Martin Åhrén vill inte säga att alla byggnader ska vara kvar. Han tittar nu också på hela området, även de gamla lokstallarna intill Järnvägsgatan som inte köpts av kommunen.

- Det här bör bedömas som en helhet.

Men ska en evenemangsarena (med bandyhall) byggas på området så behöver den mycket volym. Ska den få plats innebär det kanske att hela området norr om 1878 års rundstall, inklusive vagnverkstaden, måste rivas.

Martin Åhrén ger inga rekommendationer ännu. Vid månadsskiftet ska han fortsätta den genomgång han just påbörjat. Kunskapsunderlag finns också i länsmuseets förslag till bevarandeprogram från 1986 och i Malte Ljunggrens bok Sveriges lokstationer från 1993.

Men en av de slutsatser Martin Åhrén redan drar är att skatehallens lokaler från 1901 bör bevaras. Det bygger dock inte på att just den byggnaden är extra mycket värd.

- Det vore olyckligt att riva den. Den har fått ett stort symbolvärde och fyller sin nya funktion på ett väldigt bra sätt. Den är bevarandevärd utifrån sin nya funktion.

Något formellt skydd för området finns inte. Det saknar kulturmärkning och det är alltså fullt möjligt att riva byggnader.

 

Mer läsning

Annons