Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Succé för "pumptrack"

/

Så kallade pumptracks – kuperade cykelbanor där cykeln drivs fram genom pumpande rörelser istället för genom att utnyttja tramporna – är lite av höstens trend i Bollnäs.

Annons

Färdiga pumptracks finns nu vid Kilbergsskolan och intill Granbergshöjden. Dessutom kommer en pumptrack att ingå i den blivande cykelparken vid Solrosens IP.

Läs mer: Om Solrosens IP – "Helt rätt att skapa förutsättningar"

Kilbergsskolans pumptrack var den första banan som blev klar och där är det redan full aktivitet.

Stefan Valfridsson på gatuenheten i Bollnäs kommun har varit med och byggt banorna och han vittnar om att de snabbt har blivit populära:

– Det har blivit en otrolig succé, ungarna är som galna och vill åka fast det spöregnar. Det är en väldig aktivitet, det kan vara 30-40 ungar där samtidigt om man åker dit en kväll eller på helgen.

Det var i samband med ombyggnaden av Kilberg som skolbarnen fick vara med och tycka till om hur skolan skulle utformas. Då kom cykelbanan upp som ett önskemål och bygget lades ut på gatuenheten, berättar Stefan Valfridsson.

– Vi är inte direkt vana att bygga cykelbanor, men vi har gjort det med enorm glädje måste jag säga. Barnen kom och började cykla så fort ett par kullar var klara och sedan har det blivit ett jätteintresse. Det känns väldigt kul att det har blivit uppskattat.

Läs också: Uppfräschade mountainbike-banor på Ren

Den vardagseftermiddag som tidningen fotograferar i pumptracken på Kilberg är det omkring 25 barn där. Bland dem finns Neo Berggren Forslin, som brukar cykla där både på dagar och på kvällar.

– Det är bra att de byggde den, så man får någonting att göra på skoltiden, säger han.

Efter det stora intresset vid Kilbergsskolan har det även byggts en pumptrack på Granberg, på gräsområdet intill Granbergshöjden där kommunen har mark.

Banorna testcyklas när de är klara, och efter omdömen från cyklisterna går det att göra vissa justeringar, berättar Stefan Valfridsson.

– Det handlar mycket om känsla när man bygger cykelbanor. Det är inte bara att följa en ritning rakt av, utan det handlar mycket om rytm och tajming som ska stämma.

Läs också: "Fler platser behövs för spontanidrott"

Mer läsning