Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skyltfönstrets båda sidor

/
  • –  Det hänger mycket spännande grejer här. Du vet tanter tittar ju alltid på småprylar, säger Gunilla Johansson som är årlig sommargäst från Stockholm och gillar att fönstershoppa.Foto: Martin Östergårds
  • Rose-Marie Modd på S.Petersson, säger att det är viktigt att begränsa sig och inte ha för mycket varor i skylten samtidigt.
  • Ulrika Öst Sundberg får hjälp av sin likasinnade mamma när hon skyltar sina fönster på Zaxo tyger.
  • Under stunden inne på S.Petersson, stannade flera kunder intill fönstret med de pussande dockorna.

Vid en rundtur i centrala Bollnäs gapar skyltfönstren tomma eftersom var och varannan kläd- och skobutik har rea. I stället dras nu kundens ögon åt andra skyltfönster, de där som man inte besöker så ofta, eller bara vid speciella tillfällen.

Annons

På guldsmedsbutiken S. Petersson har bokstäverna på fasaden nyligen målats på med ny svart färg. I det ena skyltfönstret som vetter ut mot Långgatan, står ett hambopar i miniatyr och pussas och klockor ligger prydligt på fint tyg och glimmar. Tyger finns det på ett eller annat sätt i de flesta fönster, men i skylten till Zaxo tyger är det lite extra tilltalande. Där hänger ett stort antal ljuslyktor mellan gardinerna och kan få vem som helst att bli yr men här är de noga uppsatta och med god smak.

–  Just nu följer jag en trend som heter shabby chik där det är mycket vitt med romantiska inslag blandat med gammalt. Jag försöker skylta om ofta och inspireras av det jag ser i tidningar och av kunders efterfrågan. Intresset är stort och då ger det sig självt med inspirationen. Men jag har fått mycket beröm för min skyltning, säger ägaren Ulrika Öst Sundberg.

På S.Petersson är det Rose-Marie Modd som skyltar i fönstren. I sommar är det mycket turkost, grönt och blått bland allt guld och silver.

–  Vi får otroligt bra respons på våra skyltfönster. I år har vi lånat lite grejer av Växbo lin som vi skyltar med, annars har vi bara saker vi säljer, säger Rose-Marie Modd.

–  Det ska vara enkelt och lätt att titta på, blir det för mycket orkar man inte titta. Innan jag lärde mig det hade jag alltid för mycket saker samtidigt. Men jag har lärt mig att plocka bort, eftersom det är svårt att få små saker att se attraktiva ut.

Mer läsning

Annons