Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skrotsatsning kange nya Bollnäsjobb

/
  • Lennart Hägg, vd och ägare i Häggs bildemontering AB, satsar hårt på Bollnäs. Går allt som det ska innebär satsningen att det skapas fyra-fem nya arbetstillfällen i
  • Självplock av skrot? Javisst, den har funnits. Men nu är det slut. Lönsamheten var för svag.

Häggs bildemontering AB har verksamhet i Ilsbo och Bollnäs. I Ilsbo finns 27 anställda, "filialen" i Bollnäs har 8,5 anställda. Lennart Hägg är vd och ägare. Nu vill han hårdsatsa i Bollnäs, konjunkturen ser bra ut. Om planerna går i lås räknar Lennart Hägg med att kunna nyanställa fyra-fem personer i Bollnäs under nästa år.

Annons

Bildemonteringen i Bollnäs köptes in 2004. Verksamheten i Ilsbo är av betydligt äldre datum. Allt tog sin början med Helge Hägg, pappa till Lennart, i början av femtiotalet.

Lennart Hägg kom tidigt in i verksamheten och familjeföretagets framtid är säkrad: Tre barn finns med som delägare.

De två senaste åren har varit tuffa även för Häggs bildemontering. Skrotbranschen har haft allvarliga känningar av lågkonjunkturen och omsättningssiffrorna har doppat. I fjol omsatte företaget 24 miljoner, om några år hoppas Lennart Hägg nå upp till 30 miljoner - branschpilarna pekar, väldigt tydligt, uppåt.

Dagens skrothandlare säljer mer och mer på nätet. För några år sedan var köpmönstret helt annorlunda. I dag går kunderna in på nätet och letar istället för att ringa eller åka ut till skroten.

- Vi måste bli snabbare på att få ordning på bildelarna, säger Lennart Hägg. Branschen går inte att automatisera, den kräver många människohänder, men målet är att vi ska få ett så "industrialiserat" arbetssätt som möjligt.

I Ilsbo är verksamheten redan anpassad. Nu kommer turen till Bollnäs.

- Vi ska, och det är viktigt att det går snabbt, ta hand om alla bildelar som är friska och säljbara. Delarna ska tvättas, fotograferas, prissättas och läggas på lager - göras klara för nätet.

- Det här jobbet kan inte automatiseras, säger Lennart Hägg. Vi behöver nyanställa i Bollnäs. Vi måste vara med i svängen och då måste vi satsa. Det är en överlevnadsfråga.

Nyligen började en konsult jobba i Bollnäs. Han är anställd på ett halvår och ska jobba med anpassning och effektivisering.

- Jag ser Bollnäs som en tydligt växande marknad, säger Lennart Hägg.

Rena skrotbilar görs i ordning för pressning efter att ha tömts på bensin och olja. Batterier och air bags ska också bort. Själva pressningstjänsten köper Häggs bildemontering. En mobil press kommer fyra-fem gånger per år och då går det undan. Pressen klarar cirka 300 bilar per dag.

Därefter säljs den pressade karossen till återvinningsföretag (Stena), som fragmentiserar skrotet till finaste metall.

Häggs bildemontering levererar 1 500 ton skrot per år. Dagens skrotpris ger företaget 1 400 kronor per pressat ton.

Om alla köpte nya bilar skulle Häggs bildemontering och andra företag i branschen snabbt få problem.

- Men så blir det ju inte. Det vet vi, säger Lennart Hägg. Däremot står det gamla skrotbilar och skräpar lite varstans. De skulle jag vilja ta hand om. Men för att klara det måste regeringen införa en transportpremie så att bilen hämtas utan att det kostar något.

Nu kostar det 500 kronor att få sin skrotbil hämtad.

Sveriges bilskrotares riksförbund är branschförbund sedan 1961. Häggs bildemontering AB har kvalitets- och miljösäkrat sin verksamhet enligt gällande ISO-certifiering.

Mer läsning

Annons