Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skatekläder på norrländska

/
  • Kilaforskillarna Maths Hedberg, Andreas Marmegård och Peter Mattsson gör skatekläder på norrländskt vis.

Vad gör man om man är en skejtare som inte kan åka skateboard? Jo, man designar kläder i stället. I det nya klädmärket Hello Pollo möter USA Hälsingland i en spännande blandning.

Annons

– Vi ville koppla ihop den amerikanska skatestilen med landsbygden, säger Maths Hedberg.

Tillsammans med vännerna Peter Mattsson, Andreas Marmegård och Johan Wanselius startade han upp klädmärket Hello Pollo, som vänder sig till unga killar. Alla är de födda och uppvuxna i Kilaforsområdet och nu har de precis släppt sin första kollektion.

– Det här är sommarkollektionen, berättar Maths Hedberg.

Idén bakom varumärket hade han länge gått och tänkt på. Men det var först på gymmet som det hela tog fart på riktigt.

– Jag och Peter brukar gymma ihop och när jag berättade om klädmärket ville han haka på, säger Maths Hedberg.

Ingen av killarna är designers från början, utan har alla annan bakgrund. Någon kan webben eller reklamdelen och en annan har tryckegenskaperna. Det är något som de ser som en styrka.

– Ofta jobbar man inom en bransch och formas av den. Vi har inte de preferensramarna utan vi bara kör på och det tror jag är jättenyttigt, säger Peter Mattsson.

Inspirationen till kläderna hämtar killarna från både Norrland och den amerikanska skatekulturen.

– Man skulle kunna säga att vi riktar oss till skejtare som inte kan åka skateboard. Som oss, vi som växte upp efter en grusväg, säger Andreas Marmegård.

Men att designa kläder verkar de i alla fall kunna. De har redan en rad kläder till försäljning på den egna hemsidan.

Trycken på t-shirtarna varierar från "movieposters" till dinosaurier. Utgångspunkten är kycklingen och ägget, som finns med i allt de gör och är märkets signum.

– Det var lite ordvitsar om ägg här i Kilafors. Så det blev temat, säger Maths Hedberg.

I dagsläget gör Hello Pollo t-shirtar och vänder sig främst till män i 20-30 årsåldern. Motiven och mönstren ritar killarna själva. Kläderna är ekologiska och tillverkas i Portugal.

Målsättningen är att i framtiden förlägga så mycket som möjligt av verksamheten här i Hälsingland och även utöka sortimentet med accessoarer och kläder för kvinnor.

– Fast tjejer kan ha våra kläder ändå, säger Maths Hedberg.

Ännu är de ett litet företag och det finns mycket att lära om branschen.

– Vi vill lära oss nya saker, det ska vara en utmaning i det man gör, säger Peter Mattsson.

Om allt går enligt planerna släpps nästa kollektion redan i höst.

Mer läsning

Annons