Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se Björns snillrika idé för att spara mjölk

/
  • Björn Liljegrääs, Kilafors, hoppas att någon ska göra hans idé till verklighet.
  • Björn Liljegrääs koncept om

Hur många gånger har du slängt ett mjölkpaket för att du inte varit riktigt säker på bäst före-datumet?
Kilaforsbon Björn Liljegrääs fick en snillrikidé och tipsade mejeriföretaget Arla – responsen blev enorm.

Annons

Det är många som helt i onödan förlitar sig blint på matproducenternas bäst före-datum. Det trots att många livsmedel är fullt ätbara långt efter att datumet passerat.

Ett sådant exempel är mjölk. En oöppnad mjölktetra kan vara drickbar flera dagar efter datumet bäst före-stämpeln anger.

Läs också: Så vill Kjell få bukt med kundkorgssnusket i matbutikerna

Det fick Kilaforsbon Björn Liljegräs att tänka till och komma på en smart lösning – som han presenterade för mejeriföretaget Arla på Facebook.

– Det här var en lunchfilosofering i samband med att jag sett ett program om hur mycket mat vi slänger och ett allmänt medvetande om hur vi påverkar miljön, säger Björn Liljegrääs, som till vardags arbetar på filmproduktionsbolaget People in the park i Lilltjära, utanför Kilafors.

Björns idé är lika enkel som genial; att utrusta mjölkpaket och andra mejeriprodukters förpackningar med en Ph-lapp som känner av när produkten blivit sur och då ändrar färg från vit till röd. En lösning som Björn valt att kalla "Smart tab".

– Detta borde spara väldigt mycket på miljön och pengar då mjölkprodukter oftast går att äta och dricka även efter bäst före-datumet, men många vill inte chansa så de slänger bort produkten. Men då sitter den "smart tab":en som en indikation och konsumenten slipper vara orolig om hen funderar på att dricka/äta produkten.

Läs även: Här är Yukios uppfinning – ska ta död på spindlar och flugor

Kan man inte bara öppna paketet och smaka/lukta?

– Jag har också tänkt på det, men kommit fram till att det ändå är en sak som kan tillföra något. Dels för att många inte vill chansa utan hellre slänger produkten, dels för att en sådan här lösning kan vara bra på restauranger och i skolor där de inte får servera mat som passerat bäst före-datum. Då kan en "Smart tab" i förlängningen leda till mindre svinn. Sen ytterligare ett annat problem med "öppna och lukta"-taktiken är att affärer inte kan öppna paket och sedan sälja dem.

Förslaget har mötts av idel hejarop på Facebook och många tycker att Björn ska söka patent på produkten. Han har dock inga planer på att sadla om.

– Om jag skulle vilja förverkliga det här själv så krävs det enorma uppoffringar. Så det känns bättre att bara sprida idén, förhoppningsvis kan det bli något av den, säger Björn Liljegrääs.

Läs mer: Så vill han lösa bostadskrisen med sina nystartade företag

Han är heller inte ensam om att tänka i de här banorna. Efter några dagar svarade en av Arlas representanter på Björns idé:

"Hej Björn! Och tack för att du delade detta med oss - det är en jätteintressant och bra idé! Idéen kring ungefär detta finns faktiskt sedan tidigare, och det arbetas med den från våra leverantörer, men vi är inte framme i någon lösning som kan användas i praktiken än. Ha en fin kväll!"

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning