Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkrare trafikmiljö runt skolorna på Gärdet – Alirgatan blir gång- och cykelväg

Att göra om Alirgatan till gång- och cykelväg blir ytterligare ett steg för att förbättra trafikmiljön kring skolorna och idrottshallen på Gärdet i Bollnäs.

Annons

När projektet väl är färdigt ska en gång- och cykelväg knyta ihop befintliga leder från Wilhelminatunneln, upp mot Solrosen och vidare mot Nyhedsbacken. Alirgatan stängs för genomfartstrafik och ska endast kunna användas av den som har ärenden på området eller är på väg till den parkering som kommer att anläggas mellan sporthallen och Alirskolan.

Läs även: Namntävlingen avgjord: Så ska nya Gärdesskolan heta

– Parkeringen ska under dagtid användas av personal på skolan, men kvällar och helger kan den också fungera som extra parkering för besökande till sporthallen, säger kommunens fastighetschef Per Molin.

Projektet drivs av gatuenheten och görs inte, som tidigare framgått, för att återställa skador från restaurerandet av Alirskolan.

Läs även: Pengar från bassängrenovering i Arbrå får bekosta rustning av Alirgatan

– Det här är något nytt som görs för att förbättra mot för tidigare, säger Per Molin.

Skadorna i asfaltsbeläggningen längs Alirgatan har kommit till under ledningsarbeten som Helsingevatten gjort.

– VA-ledningarna under Alirgatan är i många fall åldersstigna och skulle ändå behöva renoveras eller bytas ut inom en snar framtid, konstaterar Per Molin. Därför har man gjort detta redan nu för att inte behöva riva upp en nylagd beläggning senare.

Längs det stråk som nu binds ihop finns många målpunkter dit många, framför allt unga, människor söker sig. Från Resecenter kommer man först till Torsbergsgymnasiet och Alirskolan, vidare till Sporthallen och Solrosens IP och i förlängningen upp till skolorna på Nyhedsbacken, Hälsingegymnasiet, Lust & Lära och Nyhamre skola och fritidshem.

Läs även: Förslag: Ny detaljplan ska förbättra trafikmiljön vid skolorna på Gärdet

– Det räcker med att befinna sig i det här området en morgon alldeles innan alla skolor börjar och se hur många cyklister och gångtrafikanter som rör sig i området för att förstå behovet av en säkrare trafikmiljö, säger Per Molin.

Mer läsning

Annons