Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protestlistor från hemtjänsten

Protestlistor med 169 namn – mot kvalitetssäkringssystemet Intraphone i hemtjänsten – har lämnats till kommunen. Men enligt chefen för äldreomsorgen, Eva Lahenkorva, har systemet har kommit för att stanna.

Annons

För drygt ett år sedan infördes systemet Intraphone i hela kommunens hemtjänst. Varje besök som personalen gör hos kunder – och insatser som görs – ska registreras via en telefon.

Systemet har upplevts som krångligt av personalen, som anser att det tar onödigt mycket tid och är ett hinder i arbetet.

"Intraphone har införts mot allas vilja. Vi känner oss helt överkörda", sägs det i protestlistorna, som undertecknats av 169 personer.

- Listorna har varit ute sedan i våras och jag har undrat vart de tog vägen, säger Eva Lahenkorva. Kanske ville man bli av dem nu.

Systemet infördes för att säkerställa att kunderna får det de har rätt till och betalar för, enligt Eva Lahenkorva.

- Men det handlar också om att säkerställa personalens arbetsmiljö – att se om arbetstiden räcker till allt som ska utföras.

Intraphone kommer att finnas kvar tills vidare, trots kritiken, konstaterar Eva Lahenkorva.

- Det har kommit för att stanna – och vi ska ha kvar det tills vi hittar något annat system som kanske är ännu bättre.

Läs mer i fredagens Ljusnan.

Mer läsning

Annons