Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prestigefyllda guld- och silverägg till filmmakaren Nisse

/
  • Nisse Axman tuffar på i reklambranschen och lägger fler fina utmärkelser till samlingen.

Nisse Axman fortsätter att sätta avtryck i reklambranschen. Nyligen var han med och vann de ärofyllda utmärkelserna Guldägget och Silverägget.

Annons

Det var vid reklambranschens årliga Guldäggsgala – Sveriges äldsta och största kommunikationstävling – som Bollnässonens team blev dubbelt prisade.

– Det känns fantastiskt. Vi fick bägge priserna för kampanjen "Blowing in the wind" för Apotek Hjärtat, säger Nisse Axman, som jobbar för Åkestam Holst, en av Sveriges största reklambyråer.

"Blowing in the wind" blev reklambyråns lösning på Apotek Hjärtats löfte om att deras nya produkt ger liv åt hår. Genom att sätta rörelsedetektorer på annonsskärmarna i tunnelbanan blev reklamtjejens hår – som tidigare varit helt stilla – plötsligt levande och började flyga runt av vinddraget från tågen som åkte förbi.

– Anledningen till att kampanjen blivit så uppskattad är nog att idén är enkel och tydlig, men att den samtidigt använder sig av rätt avancerad teknik. Det är ingen som väntar sig att skärmarna ska vara interaktiva, så det blir en rätt bra överraskning för de som befinner sig på perrongen, säger Nisse Axman.

Guldägget fick han tillsammans med sina kollegor i kategorin Utomhus, ett övergripande pris för själva kampanjidén.

Men teamet bärgade också ett Silverägg i kategorin Onlinefilm. Där var det Nisse Axman som gjorde filmen till reklamkampanjen – en webbfilm som har fått över 2,8 miljoner (!) unika visningar i 190 länder och som bland annat CNN, CBS och Huffington Post har rapporterat om.

– Filmen är inte speciellt spektakulär eller avancerad, men det är det som gör den bra. Silverägget är ett pris för hur välgjord och effektiv filmen är. Att jag har varit med och fått silver i just onlinefilm är extra roligt, eftersom det är det som jag jobbar med.

Du vann ett Guldägg även ifjol. Vilket av Guldäggen värderar du högst?

– Oj, det är svårt att säga. Förra årets pris var för en väldigt galen och väldigt rolig idé, Catacombo sound system, (ljudanläggning i kistor så att de avlidna kan lyssna på musik). Jag filmade, regisserade och klippte materialet och det kändes ovanligt och roligt att den vann. Men det är lika roligt den här gången, bara på ett annat sätt.

Nisse Axman har jobbat åt Åkestam Holst i Stockholm i snart sex år, en byrå som gör reklam och kommunikation åt kunder som exempelvis SAS, IKEA, OLW och ATG. Hans roll är motion director/designer, vilket betyder att han gör film och annat rörligt material.

– Jag gör allt från att klippa och animera mindre dokumentationsfilmer och reklamskärmar till att regissera och filma reklamfilmer. Jag har bland annat filmat mindre reklamfilmer för Felix ketchup, IKEA och Grand Hôtel, säger Nisse Axman.

Mer läsning

Annons