Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiker upprörd på Trafikverket – kör själv för fort under intervjun

Trafikverket vill sänka hastigheten på tre hälsingska 90-vägar. En som reagerat på det är Bollnäspolitikern Peter Nordebo, som tror att bilisterna kommer köra minst lika fort ändå. Själv kör han 75 på en 60-väg samtidigt som han pratar med helahälsingland.se.

Annons

I en insändare kallar Peter Nordebo, kommunfullmäktigeledamot för Liberalerna i Bollnäs, Trafikverkets ambition att sänka hastigheten på 90-vägarna för "ett urbota korkat förslag".

Läs insändaren: "Korkat sänka hastighetsgränser"

– Vi som kör på de här vägarna vet att bilisterna inte respekterar en hastighetsbegränsning som inte uppfattas som motiverad, säger han när helahälsingland.se ringer upp honom.

Den del av väg 83 som går från Bollnäs, via Ljusdal, upp till Medelpadsgränsen fick sänkt hastighet till maximalt 80 kilometer i timmen redan 2009. Här kör Peter Nordebo nästan dagligen mellan Vallsta och Bollnäs. Hans bild är att snitthastigheten bland bilisterna är högre i dag än när det stod 90 på skyltarna.

– Tyvärr så faller även respekten för andra trafikregler när man tappar respekten för hastighetsbegränsningar. Det blir farliga omkörningar och andra risktaganden som gör att trafiksäkerheten istället blir sämre. Att sänka hastigheten på skyltarna kommer inte att spara något liv, säger Peter Nordebo.

Han sitter i bilen på väg hem till Vallsta under intervjun.

Läs mer: Här vill Trafikverket sänka från 90 till 80 – tre hälsingevägar påverkas

– Den här sträckan i Lottefors är fullständigt livsfarlig. Ingen respekterar 60-begränsningen och när som helst kan man möta en omkörande bil som är på ens egen sida om vägen, berättar han.

Och det framgår att han inte tillhör de bilister som håller sig inom hastighetsbegränsningen.

– Nu blev jag omkörd av en Passat här. Jag kör i 75 och han kör väl i 100 ungefär här på 60-vägen, säger han.

Varför är det så svårt att hålla sig till hastighetsbegränsningen?

– Det är som med all lagstiftning. Om det inte finns en grundläggande acceptans för att den är riktig och rätt så funkar det inte med lagstiftning, om man inte upprätthåller den med mycket stark repression. Det är klart att man kan sätta in mycket polisövervakning och många kameror men det kostar resurser som vi inte heller har.

Trafikverket menar att deras förslag skulle leda till sex färre döda eller svårt skadade i trafiken i Gävleborg varje år. Är inte det bra?

– Det hade varit bra om man byggt separerade vägar utan risk för möteskollisioner. Det hade sparat liv. Men att sänka hastigheten på skyltarna sänker inte hastigheten bland trafikanterna och kommer inte att spara något liv, säger Peter Nordebo.

Läs också: Kräver mittseparering på väg 83

Mer läsning