Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Parkeringsproblemen en fråga om tid och pengar

/
  • Inom tätbebyggda områden ska 50-sträckor att ersättas med 30 kilometer i timmen.

Kritiken mot parkeringsförbudet på Höglundaområdet växer. Men enligt trafikingenjör Lars Hammar ska problemen gå att lösa, det handlar bara om tid och pengar.

Annons

Härom dagen kritiserades att det är olagligt att parkera på någon sida av gatorna på Höglunda. Närmaste parkeringsmöjlighet för besökande ligger nära 500 meter bort. En ny aspekt på problemet är att trafiksäkerheten försämras när inga bilar står längs gatorna.

- Med fordon parkerade längs gatorna kör folk saktare, säger Kjell Johnson som bor på området. Det är 50 kilometer i timmen som gäller, men när det inte finns några farthinder kör många fortare än så.

Enligt kommunens trafikingenjör Lars Hammar, är det på gång med en översyn av kommunens trafikregler. När den kommer att genomföras är en fråga om tid och pengar. Zonförbudet på Höglunda kom till i samband med att de gamla skyltarna skulle bytas ut.

- Då konstaterade jag att parkeringsförbud redan gällde på alla gator utom den allra smalaste, säger Lars Hammar. Därför tog jag beslutet att ersätta skyltarna med zonförbudet.

Att ersätta zonförbudet med datumparkering ser han däremot inte som en lösning.

- Där det i dag finns datumparkering, exempelvis på Gärdet, fungerar det inte.

Det här är också något som ska ses över och på Gärdet kommer datumparkeringen att ersättas med enkelriktad trafik eller enskilda parkeringsfria dagar, så kallade städdagar. En lösning som också kan bli aktuell på Höglunda.

I framtiden ska dessutom alla 50-vägar i tätbebyggt område ersättas med hastighetsbegränsningen 30 kilometer i timmen. Det gäller även på Ren, Björktjära, Framnäs och Granberg.

- Det kan också bli 30-vägar i stora delar av Arbrå och Kilafors, säger han. Det har helt enkelt med ekonomi att göra att det ännu inte blivit gjort.

Mer läsning

Annons