Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Övergångsställe kan bli dödsfälla

/
  • Obevakat övergångsställe. Här är farten låg, 30 km i timmen.
  • Johnny Jonasson, rutinerad trafiklärare som betonar riskmedvetande och säkerhetstänk. Irma Vestlund ska ut på lektion nummer sex.
  • Före detta övergångsställe efter Anneforsvägen. Här kan det gå rätt fort emellanåt.
  • Vid den här passagen på Odengatan i centrala Bollnäs har bilisterna företräde.

Det finns två typer av övergångsställen, obevakade och bevakade. Båda är farliga. Varje år skadas eller dödas i snitt 800 personer i Sverige i samband med olyckor vid övergångsställen. Vid de obevakade ska fordon självmant stanna om någon vill gå över gatan/vägen. De bevakade övergångsställena regleras med ljus- och ibland ljudsignaler.

Annons

Johnny Jonasson är delägare i ABE Trafikskolor i Bollnäs och trafiklärare sedan 35 år. Han och kollegorna utbildar cirka 350 elever per år.

- Rent allmänt är det oerhört betydelsefullt att vi skapar ett riskmedvetande hos eleverna, säger Johnny Jonasson. Trafiken blir mer och mer komplex och där finns förstås också övergångsställena med i bilden.

Antalet övergångsställen reducerades drastiskt i många av landets kommuner i början av 2000-talet. Gamla övergångsställen målades över eller asfalterades om. En av bakgrunderna var att det rent olycksstatistiskt var farligare att gå över gatan på ett övergångsställe än någon annanstans. Övergångsställena i sig var inte farligare - det handlade mer om att fotgängare tenderade att korsa gatan med mindre försiktighet just där.

De senaste fem åren har 70 personer dödats och 4 775 skadats vid olyckor vid övergångsställen.

Trafikforskaren Jörgen Larsson vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut anser att det finns en nyckelfaktor kring de höga olyckstalen:

- Det största problemet vid övergångsställen är kommunikationen mellan bilförare och gående. Jag efterlyser en omgivning vid övergångsställen som tillåter god ögonkontakt mellan fotgängare och bilister.

Mer läsning

Annons