Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öl, sprit och erbjudanden i baren – krögarens Facebookinlägg kan bryta mot lagen

/
  • Här är några av de bilder från Facebooksidan som tillståndsenheten på Kommunalförbundet södra Hälsingland hänvisar till i sin utredning.

Öl, spritflaskor och kommentarer om erbjudanden i baren – men få ord om maten. Marknadsföringen i ett socialt medium var för uppsökande och ensidig anser tillståndsenheten.

Annons

Därför får en nattklubbsägare i Bollnäs en erinran enligt ett beslut från Kommunalförbundet södra Hälsingland, KFSH.

Läs också: Inspektör hänvisades till korvkiosk

Myndigheten anser att mannen, som har alkoholtillstånd, inte har följt alkohollagens regler kring marknadsföring av sådana drycker. I kapitlet som det hänvisas till i beslutet står bland annat att "reklam- eller marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol."

Tillståndsenhetens utredning och beslut grundar sig på texter och bilder som har publicerats i form av statusuppdateringar på nattklubbsägarens personliga Facebookprofil, rörande Cielobar/Nightlife i Bollnäs.

Läs också: KFSH vill ha mer pengar

Myndigheten skickade i början av oktober ett övervägande om åtgärd till nattklubbsägaren. Mannen svarade skyndsamt och medgav att han inte varit tillräckligt restriktiv i sin marknadsföring, men att han ska vara mer försiktig i framtiden.

Sedan den 1 oktober har nattklubbsägaren, enligt skrivelsen från tillståndsenheten, slutat med att lägga ut bilder på alkoholdrycker på den granskade Facebooksidan.

Helahälsingland.se har kontaktat nattklubbsägaren som inte vill kommentera händelsen.

Kommunalförbundet har även skickat bilderna från Facebooksidan till Konsumentverket. Det är dock inte känt om Konsumentverket kommer att vidta några åtgärder.

Mer läsning om lokala nöjeslivet: Inredning såldes på loppis

Mer läsning

Annons