Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt spår för Hälsingland Turism föreslås i utredning

/
  • Den framtida utmaningen handlar mycket om att komma överens om ett gemensamt spår i turismfrågorna.

En utredning föreslår att Hälsingland Turism får en ny roll i framtiden.

Annons

Utredarna har pratat med sammanlagt 89 personer i dialogmöten och det är mycket som kommit till ytan kring de historiska bristerna i turismsamarbetet i länet. Utredningen har nu blivit offentlig.

Läs mer: Framtiden för turism het fråga.

Men att Hälsingland är viktigt som varumärke och utvecklingsområde, är centralt och något som enar alla deltagare i landskapet.

Sedan konstaterar utredarna att deltagarnas förtroende för Hälsingland Turism är minskar med avståndet från Bollnäs. I samma grad ökar medverkan i länets modell med avståndet. Hudiksvalls och Nordanstigs kommuner är till exempel delägare i Visit Gästrikland Hälsingland, som har den gemensamma marknadsförings- och säljorganisationen. Marknadsföring och sälj är något också Hälsingland Turism arbetar med, vilket leder till frågan om vem som ska göra vad.

Än mer komplicerat blir det av att länets gemensamma organisation stöttas av Region Gävleborg, medan Hälsingland Turism är en föreningsdriven organisation, med stöd av många små medlemmar utspridda i landskapet.

Läs mer: Hållbar modell byggs på uppdrag.

I utredningen konstateras att förtroendet för både länets modell, och därigenom för Region Gävleborg, och Hälsingland Turism skadats av gamla konflikter och oklarheter. Det har funnits en historisk misstro mot regionala initiativ och Gävlecentrering. Okunskapen kring de båda begreppen anses ha varit stor.

"Om man skulle bortse från dessa kulturella utmaningar, är flertalet av respondenterna faktiskt relativt överens om sakfrågorna..." skriver utredarna.

Utredarna föreslår att Hälsingland Turism i framtiden blir en besöksorganisation för Bollnäs och Ovanåker. Kommunerna saknar sådan i dagsläget. I Ljusdals kommun finns en stark organisation i Destination Järvsö. Söderhamn håller på att starta sin egen besöksorganisation, medan Hudiksvall och Nordanstig redan är i gång med sina.

Läs mer: Första året som destinationsbolag.

Genom att Hälsingland Turism blir en besöksorganisation ser utredarna att den kan få förutsättningar för fortsatt finansiering och även ingå i länsmodellen. Dessutom tänker sig utredarna att Hälsingland Turism får mandatet att driva varumärket Hälsingland och samarbetet kring Hälsingeteman, eftersom organisationen har erfarenhet och kompetens kring detta.

Utredarna betonar att en långsiktig lösning kräver att Hälsingland Turism och alla andra aktörer går in i den fortsatta processen med konstruktivitet och förändringsvilja.

"Det finns en förbättringspotential när det gäller uppdrag, dialog, långsiktighet, transparens och tydlighet både gentemot medlemmarna och gentemot de kommunala organisationerna som kan och bör hanteras oavsett vad Region Gävleborg kommer fram till i sin översyn av exitmodellen och dess process", skriver utredarna i slutorden och konstaterar att man genom att hantera dessa utvecklingsmöjligheter kan skapa ett för framtiden starkare rustat Hälsingland Turism.

Mer läsning

Annons