Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny väg aktuell vid södra infarten

/
  • En ny tvärförbindelse strax intill det tidigare mejeriet var aktuell redan på 60- och 70-talen. Den fanns med i planeringen av en ny genomfart i Bollnäs.

I mer än 30 år diskuterades en ny viadukt över järnvägen i Häggesta. Den skulle förbinda riksväg 83:s södra infart på den östra sidan med Anneforsvägen på den västra.
Men idén ströks ur detaljplanen. Nu återkommer tvärförbindelsen i formen av en passage under järnvägen i stället.

Annons

Samhällsbyggnadskontoret i Bollnäs har inlett en undersökning av om vägprojektet är möjligt.

- Frågan har nyligen väckts och vi hoppas få tid och pengar för att klara av utredningen under året, säger Tony Stark, planerare i kommunen.

- Uppdraget är att se vad som är möjligt för att förbättra trafikflödena. En ny vägsträckning i Häggesta, från rondellen vid Björkmans möbler till Anneforsvägen, skulle naturligtvis också avlasta viadukten i centrum.

Redan på 1960-talet fanns samma sträckning med i planeringen.

Trots att centrumviadukten mellan stadshuset och Schenströmsplan byggdes (den stod klar i augusti 1971) så gjordes det också på 70-talet ett markreservat för Häggestaviadukten – eller Säverstaviadukten som den ibland kallades.

Tanken var då att förbindelsen skulle ta hand om större delen av genomfartstrafiken på riksväg 83 via den nyanlagda Anneforsvägen.

Vägreservatet sträckte sig parallellt med det dåvarande mejeriets tomtgräns mot söder.

- Men idag handlar det inte om att skapa en ny huvudgenomfart. Tyngdpunkten nu ligger på att ersätta järnvägsövergången vid Mobackes, där trafiksituationen är mycket besvärlig. Med en ny dragning under järnvägen går det att behålla funktionen med en tvärförbindelse, säger Tony Stark.

Mer läsning

Annons