Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny järnväg försenas två år

/
  • Redan innan ombyggnaden försågs vissa korsningar med bommar. Nu har avverkningar också gjorts längs banans sträckning.

Trafikstarten för den ombyggda järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors beräknas vara klar 2016, inte 2014 som det var planerat.

Annons

- Det är en följd av att den generella medelstilldelningen inte blivit den vi räknat med. Men några ytterligare tidsförskjutningar utöver detta ska inte behöva uppstå, säger Ingemar Frej, regionchef hos Trafikverket.

Kostnaden för hela projektet har nu räknats upp till 800 miljoner kronor.

Innan banan tas i drift ska en ny elektrifiering göras och säkerhetssystemet ATC installeras. Högsta tillåtna hastighet blir 100 kilometer i timmen.

Syftet med hela satsningen är att kunna leda tunga godståg till och från övre Norrland via Botniabanan, Ådalsbanan (klar i december i år), Ostkustbanan och tvärlänken mellan Söderhamn och Kilafors. Från Kilafors leds trafiken sedan via Ockelbo och Storvik.

Mer läsning

Annons