Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska banan röjas

/
  • I Sunnerstaholm strax väster om Bollnäs är banan nästan helt igenväxt. Bara övergången är synlig.
  • På Orsabanan gick det förr även reguljär persontrafik mellan Bollnäs, Edsbyn, Orsa – med fortsättning mot Mora. Den trafiken lades ned 1971.

Banvallen längs den gamla järnvägen Bollnäs–Edsbyn hotar att förstöras av växter och träd. Men nu har banans intresseförening ingått ett avtal med Trafikverket om att röja i egen regi.

Annons

Sträckan mellan Bollnäs och Edsbyn är en del av Orsabanan. Hela banan är en elva mil lång järnväg som i dag används enbart på avsnittet mellan Orsa och Furudal i Dalarna.

I övrigt kan banan möjligen ses som ett eldorado för mindre nogräknade botaniker. Ogräs, sly och träd har tagit över flera delar sedan de senaste (sista?) tågen slutade gå 2004. Buskagen med lövträd är så täta att det är svårt att ta sig fram genom vegetationen.

Att vissa ljussignaler fortfarande är i gång – banan är inte officiellt nedlagd – kan ses som ren ironi.

– Banan har växt igen med en förskräcklig fart. I dag ser allt trist och tråkigt ut. Men det största hotet är trädrötter som tränger ned och förstör banvallen, framhåller intresseföreningens ordförande Bengt Sandhammar.

Men nu görs ett försök att sätta stopp. I det nya avtalet för 2013 och 2014 tar föreningen Dala–Hälsinglands järnväg på sig ansvaret. Hela sträckan från Furudal till Bollnäs ska röjas.

Det mesta ska ske för hand. Kemikalier är bannlysta och den mest effektiva metoden är att rycka upp växterna med rötterna. Bara i undantagsfall kommer hjälpmedel som röjsåg och motorsåg att användas.

Målet är att banan ska kunna behålla tillräcklig bärighet för en framtida upprustning.

– Vi vill rädda möjligheten att återuppta trafiken på sikt. Och det gör vi inte av nostalgiska skäl för att kunna bedriva museitrafik. Enligt vår uppfattning är det fullt realistiskt att driva järnvägstrafik på hela tvärbanan och göra den lönsam, säger Bengt Sandhammar.

– Det går många långtradare och timmerbilar i området och antalet ökar hela tiden. Tågtrafik är mer kostnadseffektiv, säkrare och mindre miljöbelastande.

Bedömningen delas av Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan AB. Det bolaget sköter i dag trafiken även mellan Orsa och Furudal.

– Orsabanans spår får definitivt inte försvinna. Det mesta pekar på ökade godsmängder och att det blir trångt på Dalabanan söderut mot Borlänge. Alternativet att leda tåg vidare över Edsbyn och Bollnäs till Norra stambanan blir då mer attraktivt. Även om det är viss trängsel också på Stambanan får vi därigenom en högre kapacitet, säger Otto Nilsson.

Mer läsning

Annons