Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har Roger byggt en båt igen

/
  • Roger Thyr susar fram i 25-30 knop på Hölesjön i sin nybyggda båt.
  • Ritningen till båten har Roger gjort helt efter eget huvud.
  • Roger Thyr är
  • Höleklacken bildar en mäktig fond när Roger susar förbi.
  • Morgonsol över Hölesjön. Ratten har hängt med från den förra båten.

Vad gör man om man har lite tid över? Bygger en båt förstås. I varje fall om man heter Roger Thyr. Det är fjärde båten han byggt.

Annons

Varje tisdag under somrarna cyklar Roger och Inger Thyr runt Hölesjön. I fjol tittade Roger lite extra trånande på de blå böljorna och sa till frun:

– Man skulle ha en båt...

För de flesta människor innebär det att det inte blir av - eller möjligen att man hittar en begagnad plastbåt på Blocket. Inte Roger på Flankbacken. Han bygger dem själv.

Han kallar sig själv "trätokig" (fast han har en bakgrund som flygplanstekniker på F15 i Söderhamn) och är för många läsare mest känd för sina exakta kopior av lastbilar, ner till varje detalj gjorda i trä. Men han är en hejare på båtar också. Den första byggde han redan på 60-talet.

– Det var jag och en kille som hette Åke Roos som gjorde var sin båt, helt i plywood.

Båten hade en tolv-hästars motor och gjorde 25 knop. Den funkade att åka vattenskidor efter.

– Den gick i tio år. Motorn har jag kvar än, säger Roger.

Sen byggde han ett par vattencyklar innan det var dags för nästa båtbygge på 90-talet.

– Pelle Åkerlund och jag gjorde en lite större båt, fyrsitsig, drygt fyra meter lång. Sätena och motorn använder jag fortfarande.

Men plywooden var det si och så med. De fick bara tag i thailändsk plywood.

– Och den sög ju åt sig vatten. Så båten gick dubbelt så fort på våren som på hösten, minns Roger med ett leende.

Senare smällde han ihop en vanlig eka i riktiga bräder. Och så började det klia i fingrarna i fjol sommar igen.

Den här gången fick det bli plywood av hög kvalitet. Finsk björkplywood, 7,5 millimeter tjock, femskiktig.

– Så det var lite bökigt att böja den. Jag gjorde den i fem sektioner och två skarvar och då gick det lite lättare. Men det gick åt mycket skruv och riktigt vattenfast lim.

Bara plywooden gick på 3 000 kronor och med skruv, målarfärg och allt som allt gissar Roger att materialet gått på 5 000-6 000 kronor. Motorn, en 35-hästars Johnson från 1977, sätena och ratten hade han ju kvar sen förra båten.

Arbetstiden ska vi inte prata om. Eller det kanske vi ska.

– Det tog nog sju månader från ritning till sjösättning, säger Roger. Fast då jobbade jag förstås inte hela tiden.

Han började med spannen i snickarboden i höstas. Sedan monterade han ihop hela båten i garaget. Trångt var det men det gick. För några veckor sedan var det dags för sjösättning i Hölesjön. Och Roger är nöjd.

– Den går väldigt bra, fint och fort. Gör nog 25-30 knop.

Barnbarnen har redan fått prova en tur men tyckte inte det var något vidare att behöva klämma in sig i en liten sittbrunn och sitta still.

Men deras pappa, Rogers son, har pratat lite löst om att testa vattenskidor. Mest kommer nog båten att användas till utflykter runt Hölesjön.

– Vi ska ut och åka när det är fint väder och ha lite fika med oss. Det är skönt att relaxa, säger Roger.

Inte för att Roger verkar kunna relaxa speciellt länge. Frågan är när det kommer en ny båt.

– Man ska aldrig säga aldrig, men jag tror inte det blir någon mer, säger Roger.

Mer läsning

Annons