Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missnöje på Ringshögmed nytt system

På Ringshög i Rengsjö har kommunen nyligen infört kvalitetssäkringssystemet Intraphone. Men personalen tycker att systemet hindrar dem i deras uppgifter och tillför merjobb istället för att säkra kvalitet.

Annons

Varje gång personalen på Ringshög kommer för att hjälpa sina kunder, ska de numera knappa in en rad uppgifter i sin mobiltelefon. De meddelar bland annat vem de hjälper, vem som hjälper och vilken tjänst som utförs. När uppgiften är klar ska de även knappa in detta.

Ungefär en månad har gått sedan Intraphone infördes på Ringshög och missnöjet bland personalen är idag stort. Nyligen togs frågan också upp på anhörigföreningens årsmöte.

- Vi står helt på personalens sida i den här frågan, säger Håkan Vestlin, ordförande i styrelsen.

När tidningen sedan besöker Ringshög berättar flera i personalen att rapporterandet med Intraphone stör dem.

- Man blir stoppad i arbetet. Om jag är hos en kund, och en närboende kund behöver hjälp med att exempelvis gå på toaletten, då måste jag knappa ur mig hos den första kunden, springa över till den andra och knappa in, hjälpa till med toabesöket, knappa ut mig igen och sedan återvända till den första kunden. Förr kunde man springa över hur enkelt som helst, säger undersköterskan Annika Persson.

Inte heller tror hon och kollegorna Teresia Nilsson, Briitt-Marie Wallin och Annica Mårtensson att det verkligen blir någon kvalitetssäkring. Det går nämligen, om någon nu skulle vilja fuska, att efterrapportera via datorn.

Kollegan Micke Lindh arbetar inom äldrevården på flera håll i kommunen och har erfarenhet av Intraphone även där.

- Jag har inte hört någon personal säga något positivt om det här systemet, säger han.

Positiv är däremot Eva Lahenkorva, chef för äldreomsorgen i Bollnäs kommun. Hon berättar att Intraphone nu används inom hela hemtjänsten i kommunen.

- Jag är väldigt glad att vi har infört systemet. Det handlar om att vi vill säkerställa kundens tid. Genom systemet får vi ett kvitto på att kunden får den tid som är beviljad.

Dessutom, menar Eva Lahenkorva, är systemet ett viktigt verktyg för att personalen ska kunna få den tid de behöver för att kunna utföra sitt arbete.

- Vi kan tydligt se vilken tid de behöver till olika uppgifter. Det är viktigt att veta i besparingstider.

Mer läsning

Annons