Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Milkos mjölk står sig

/
  • Anders Sandkvist arbetar på Coop Extra. Där säljer de lika mycket mjölk från Milko som före prishöjningen.
  • Så här såg det ut på Hemköp på måndagsmorgonen. Fullt med Arlaförpackningar kvar, men tomt i Milkos ställ.
  • Magnus Olsson, handlare på ICA Kvantum, ser ingen skillnad i försäljningsvolymen för Milkos mjölk.

En vecka har gått sedan Milko höjde priset på dryckesmjölken med en krona.
Men kunderna har inte svikit. En koll med de tre stora mataffärerna i Bollnäs visar att försäljningen av Milkos mjölk inte har minskat alls.

Annons

Förra måndagen höjde Milko mejerier priset på mjölken med en krona, för att ge bättre villkor för bönderna i landskapet. Höjningen går nämligen tillbaka till bonden.

Höjningen har knappt skapat reaktioner alls hos konsumenterna. Magnus Olsson, handlare på ICA Kvantum, märker ingen skillnad i försäljningsvolymen.

– De flesta är oerhört positiva och verkar tänka att det är för en behjärtansvärd sak. Folk verkar ha uppfattat vad det handlar om, vi har fått förvånansvärt lite kommentarer på prishöjningen.

Stefan Johansson, butikschef på Coop Extra, ger samma bild av försäljningen av Milkos mjölk.

– Det är inga reaktioner från kunderna, vi har inte hört ett ljud. Kvantitetsmässigt ligger vi också lika, vi har inte tappat i volym, säger han.

Hemköp är den enda av de tre stora matbutikerna i Bollnäs som säljer mjölk från både Milko och Arla. Även här står sig Milkos produkt bra.

– Vi säljer en betydligt större andel av Milkos mjölk än Arlas. Det beror väl på att folk är vana vid Milko här och att en del vill vara lojala mot dem, säger butikschefen Stefan Larsson och berättar att butiken har fått både positiva och negativa synpunkter på att de tog in Arlas mjölk i sortimentet.

Mer läsning

Annons