Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mellan nyårslöftet och "Beach 2009"

/
  • – Det är svårt att hitta en träningsform som man står ut med, säger Camilla Lucchesi, som på bilden visar upp sin ryggtavla.
  • Kalle Wallberg tränar framsida lår i en av maskinerna på gymmet.
  • Både nybörjare och riktiga proffs trängs tillsammans i lokalerna. För att få likadana armar som på bilden krävs det dock en tids träning.
  • Gym är inte bara fria vikter och svettiga grabbar. Här kan du även glida fram på en

Efter nyårsfirandet fylls landets gym av nya entusiastiska motionärer.
Några månader senare kastar en hel del av dem in handduken.
– Många tappar gnistan efter ett tag, säger Anna Hammarström, träningskoordinator för Bollnäs kommuns gymanläggningar.

Annons

Efter nyårsfirandet fylls landets gym av nya entusiastiska motionärer.
Några månader senare kastar en hel del av dem in handduken.
– Många tappar gnistan efter ett tag, säger Anna Hammarström, träningskoordinator för Bollnäs kommuns gymanläggningar.
Att flera av våra nära och kära avlägger sunda nyårslöften om träning, bättre kost och förbättrad hälsa är ingen hemlighet. De första veckorna på ett nytt år brukar i regel betyda att ett stort antal nykomlingar trillar in på träningsanläggningarna. Men att sätta upp långsiktiga och hållbara mål i sin träning är det inte alla som klarar av.
Anna Hammarström arbetar som träningskoordinator för gymanläggningarna i Bollnäs kommun. Hon har under tidigare år tydligt märkt av hur kommunens gym fått ett uppsving i januari, för att sedan mattas av vid mars-april.
– I år kom höjningen i februari. Ibland blir det en fördröjning och lyftet kommer först några veckor in på året, säger hon och fortsätter:
– Men det var större skillnad förr. Nu ser vi mer och mer att man håller i träningen året runt.
För att få fler "nyårslöften" att hålla igång sin träning och göra det till en god vana har gymmen börjat arbeta med mer personlig kontakt. Det är, enligt Anna Hammarström, ett bra sätt att få dem att fortsätta med träningen.
– Har du en personlig kontakt och tränare, samtidigt som du blir uppmanad till fortsätta att försöka nå dina mål, är det svårare att lägga av, säger hon.
Även om den klassiska periodaren, som kör stenhårt någon månad in på det nya året för att sedan återvända till sofflocket, numera inte är lika vanlig, finns de fortfarande.
– Vet vi om att det är en periodare försöker vi få dem att lägga upp träningen på ett långsiktigt och hållbart sätt.
Lotta Bäcker är personlig tränare och snart färdigutbildad hälsopedagog. Hon jobbar som instruktör på gymmet i Sporthallen och känner igen fenomenet med att många börjar träna och sedan slutar efter ett tag.
– Ibland tar man i för hårt redan från början. Man går ut stenhårt och sedan tar motivationen slut, säger hon.
Ett naturligt bortfall i kundantalet kommer i och med att vädret blir bättre och varmare. Då ersätter många gymmens svettiga och ibland trånga lokaler mot utomhusaktiviteter, till exempel jogging och promenader. Något som Anna Hammarström är väl medveten om.
– I sommar kommer vi att satsa mer på gruppträning utomhus för att locka fler att stanna kvar på gymmet, säger hon.

Mer läsning

Annons