Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med en riktig brandbil

Redaktör John Larsson grundade tidningen Ljusnan 1912. Men något som är betydligt mer okänt är att Larsson under åren 1910–1914 också var brandchef i den del som bildade Bollnäs köping. Detta apropå förra veckans bild på den gamla brandstationen på Höglunda, den som från början tillhörde Björkhamre köping.

Annons

Den bild vi presenterar i dag är hämtad från centrala Bollnäs brandkårs spruthus på Öster och troligen tagen någon gång efter 1936. Det senare året efterträdde nämligen Hugo Salling målare Mauritz Hammarlund som brandchef. Och det är Salling som står längst till vänster i vit pälsmössa.

Bollnäs brandkårs historia går annars tillbaka till 1879 när den första frivilliga styrkan inrättades. 14 år senare, 1893, bildades sedan Bollnäs borgarbrandkår.

Tre år efter borgarbrandkårens start tillkom en "elitstyrka" på totalt åtta man. Och de första åren på 1910-talet – under John Larsson chefstid – utökades organisationen till 20 brandsoldater.

Men det verkliga lyftet kom 1928. Då var epoken med häst- och handdragna vagnar över. Bollnäs köping fick sin allra första riktiga brandbil. Det var en Chevrolet som byggdes på med en motorspruta.

I en artikel i Ljusnan beskrevs dock fordonet som långsamt när motorsprutan och en slangkärra kopplats till.

En gång blev brandkåren kallad till en utryckning mot Växbo. Under färden ska en brandman ha yttrat:

"Måtte eldsvådan åtminstone vara i utförsbacke, så vi har lite fart när vi kommer".

Spruthuset på Öster byggdes 1884 för de sprutor som då pumpades för hand. Det låg intill korsningen mellan Östergatan och nuvarande Långnäsvägen.

Mer läsning

Annons