Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik för brister i utbildning

/

Efter att ha kvalitetsgranskat modersmålsundervisningen i de nationella minoritetsspråken, riktar Skolinspektionen kritik mot Bollnäs kommun. Några nyinflyttade elever med språket romani chib som modersmål kunde helt enkelt inte erbjudas den undervisning de var berättigade till.

Annons

Anledningen till detta är att kommunen inte hittat någon lärare i det språket.

- Men rekryteringsarbetet pågick då och pågår fortfarande, säger Lars Ahlström, chef för modersmålsenheten i Bollnäs kommun. Redan på måndag ska jag träffa föräldrarna till de här barnen och presentera en lösning för dem.

De nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli (tornedalsfinska), romani chib och samiska. Det gemensamma med de fem grupperna är att de har bott i Sverige under en lång tid och att de har en uttalad samhörighet. De har också en annan sak gemensamt – de har alla upplevt utanförskap och diskriminering från staten och samhället.

Att de blev nationella minoriteter år 2000 innebär att de nu ses som en del av det svenska kulturarvet och har därigenom getts en speciell ställning, exempelvis när det gäller utbildning.

Kommunen besöktes av Skolinspektionen i början av november förra året och efter en granskning riktas kritik mot kommunen på flera punkter. Det fanns exempelvis tio modersmålslärare, varav en i finska, i kommunen. Men finska är också det enda av de nationella minoritetsspråken som finns representerade.

Senast den åttonde juni ska kommunen redovisa för Skolinspektionen vilka åtgärder som vidtagits.

Mer läsning

Annons