Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpet av järnvägsstationen klart

/
  • Ett av de markområden som statliga Jernhusen nu har sålt, är parkeringen vid Infranords kontor (i bakgrunden), strax norr om busstationen i Bollnäs.

I söndags, den 1 juli, genomfördes försäljningen av järnvägsstationen och tre markområden i centrala Bollnäs till ledningen för Bollnäs Arena AB.
Två av markområdena är strategiskt viktiga för kommunen, som vill köpa mer mark i området.

Annons

Området kring Bollnäs resecentrum, med järnvägsstationen och busstationen på östra sidan av järnvägen och parkeringar på den västra – och med Willhelmina-passagen under spårområdet – behöver utvecklas ytterligare, anser kommunstyrelsen.

Därför fick kommunens samhällsbyggnadskontor i början av juni uppdraget att försöka köpa mer mark i området, för att bland annat skapa resandeparkeringar och bättre utrymme för busstrafiken.

Sedan dess har huvudmännen bakom Bollnäs Arena AB (som också vill köpa kommunens del av det gamla SJ-området längre norrut och bygga en bandyarena där) – slutfört köpet av järnvägsstationen och tre markområden i centrum. Säljare är statliga fastighetsbolaget Jernhusen och tillträdet skedde vid månadsskiftet.

Två av markområdena i köpet är också intressanta för kommunen. Det gäller dels området norr om busstationen, där Infranord (tidigare Banverket) har sin personal– och tjänsteparkering – dels tomten med ST1-macken vid riksväg 83, på andra sidan järnvägen.

- Jag tror det blir en fördel med lokala ägare som vill utveckla Bollnäs, säger kommunalrådet Marie Centerwall (S). Det är lättare att samarbete med ägare som finns på orten.

•Kommunen tackade nej till att köpa stationen och markområdena av Jernhusen för ett par år sedan – hade det varit bättre att tacka ja, med facit i hand?

- Nej, Jernhusens erbjudande var ju ett paket, som de inte ville stycka upp. Och vi har rätt mycket fastigheter och behöver ingen järnvägsstation.

Mer läsning

Annons