Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karlslundsfestivalen – så ska de locka publiken i sommar

/
  • I somras arrangerade Henrik Johansson Karlslundsfestivalen för första gången.

I tisdags kväll släpptes biljetterna till Karlslundsfestivalen. Genom kraftigt sänkta priser och att satsa på bredare popkonserter hoppas de locka fler Bollnäsbor.

Annons

Karlslundsfestivalen drogs i gång av den förre Bollnäsbon Henrik Jonsson i somras.

Läs mer: Karlslundsfestivalen blir bred och grön

Då kom drygt 100 personer under torsdagen, 1300 under fredagen och 1000 under lördagen. Den totala publiksiffran blev omkring 2 400 besökare. Arrangörerna hade hoppats på fler och det blev ett nollresultat första året.

Läs mer: Karlslundsfestivalen är över

Nu har de första biljetterna släppts till festivalen den 29-30 juli 2016 och på onsdagsmorgonen hade hundra biljetter sålts. Biljettpriset har mer än halverats, nu kostar en biljett 245 kronor för båda dagarna, enligt Henrik Jonsson.

– Vi har lyssnat på besökarna och sänkt priserna rejält, många tyckte att det kostade för mycket med 645 kronor i entrén under lördagen. Men vårt ekonomiska resultat styrs även av hur mycket pengar folk lägger på mat och dryck. Förra året var det dessutom nio grader på kvällarna, vilket upplevdes som rätt kallt.

Festivalen för samtal med flera band, men har inte kontrakt undertecknade än.

– Vi ska försöka få hit lite bredare artister åt pophållet, men även ha hårdrock, metal och punk. Festivalen till sommaren ska förhoppningsvis få fler kvinnliga artister också, den var rätt mansdominerad första året. Vi vill ha mer folkfest till sommaren och även få hit äldre publik. Sedan vill vi ha mer underhållning för unga och vuxna även på dagtid. Det blir spännande och hisnande upplevelser.

Läs mer: Karlslundsfestivalen måste få fler kvinnliga artister

I somras spelade band som Soilwork, Dia Psalma, Hurula, Kartellen, De Lyckliga Kompisarna och Per Persson.

Festivalen har preliminärbokat sista helgen i juli även år 2017.

Henrik Jonsson, 36 år, driver Rådanäs bryggeri i Mölnlycke utanför Götaborg och flyttade från Bollnäs 1998. Rådanäs bryggeri, som arrangerar festivalen, står även för matservering och ölförsäljning.

– I år kommer vi erbjuda tio egna ölsorter, men vi kommer faktiskt även att få servera Norrlands Guld, publiken känner igen det och det blir även lite billigare för oss. Tanken med vår festival är att vi ordnar hela biten med konserter, biljetter, mat, dryck och ljud själva, vilket blir effektivare. Andra festivaler i Bollnäs har inte gått runt ekonomiskt och vi kände att det saknades en musikfestival i Bollnäs.

Mer läsning

Annons