Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Individuellt stöd och anpassade miljöer viktigt

/
  • Förskolechef Maria Nyhammar tar emot en skolkasse från Roger Henningsson och Attention Bollnäs.
  • Roger Henningsson visar en del av materialet som Attention delar ut i kampanjen

Eleven är inte problemet. Det är budskapet i en landsomfattande skolkampanj signerad Riksförbundet Attention, en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Annons

Flertalet skolor i Bollnäs kommun har de senaste veckorna fått besök av Riksförbundet Attentions lokalavdelning, som har delat ut en särskild "skolkasse" med information om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

– Vi vill lyfta fram vikten av att elever med NPF måste ha anpassade miljöer i skolan. Kunskapen blir större och större, men vi är inte framme än och vi tycker att det är viktigt att komma ut till skolorna med den här informationen, säger Roger Henningsson, ordförande i Attention Bollnäs.

Läs också: Bristande kunskap sätter barn och föräldrar i utanförskap

Enligt en undersökning från Karolinska Institutet, som Riksförbundet Attention refererar till, uppger endast 1,6 procent av personalen i svenska skolor att de anser sig ha tillräckliga kunskaper om NPF.

Attention Bollnäs kampanj har den här dagen nått Nyhemsgårdens förskola i Arbrå. Roger Henningsson lämnar över en skolkasse till förskolechef Maria Nyhammar, som ser positivt på kampanjen.

Läs också: Riksförbundet larmar – svårt att få hjälp trots rätt diagnos

– Kunskapen om NPF ökar hela tiden, men vi blir aldrig färdiglärda. Så att få det här materialet, och att ha kontakt med Attention, tycker jag är bra.

Barnen på Nyhemsgårdens förskola är mellan 1 och 3 år och har sällan fått några diagnoser, säger Maria Nyhammar.

– Däremot ser vi ju att olika barn har olika behov och då behöver vi ha rätt kunskap för att kunna ge varje barn rätt bemötande. Vi kan inte sitta och vänta på en diagnos utan vi måste möta varje barn här och nu, så det gäller att vi vet vilka verktyg och metoder som fungerar. Själva diagnosen är också ganska ointressant för oss egentligen, eftersom vi ser till barnets behov och inte till en diagnos.

Läs också: Johannes har slutat skämmas för sin psykiska sjukdom

Hon säger att det på Nyhemsgården kontinuerligt arbetas med att skapa miljöer som är anpassade för de barn som finns i grupperna för tillfället.

– Vi får hela tiden jobba med att anpassa miljöerna. Det är ett ständigt pågående arbete vi gör för att kunna erbjuda alla barn så bra förutsättningar som möjligt.

Skolverket skriver så här om likabehandling: "Alla barn och elever ska behandlas utifrån sina förutsättningar så att de får lika rättigheter och möjligheter. Men likabehandling innebär inte att alla barn och elever ska behandlas lika."

– Att behandla alla barn lika vore den största orättvisa vi kan ha, kommenterar Maria Nyhammar.

Roger Henningsson betonar vikten av tidiga insatser och individuellt anpassat stöd i skolan, eftersom det ofta är en lång väg från misstanke om att ett barn har någon form av NPF till dess att en diagnos är klar.

– Man vinner mycket på att börja med insatser så tidigt som möjligt. Det är också viktigt att det finns ett förtroende och en bra kommunikation mellan vårdnadshavare och skola, säger Roger Henningsson.

Enda anledningen till att inte alla skolor i kommunen har fått besök av Attention Bollnäs är att kampanjmaterialet inte har räckt till, berättar Roger Henningsson.

– Vi fick bara ett 30-tal skolkassar tyvärr, och det räcker inte till alla skolor. Intresset för den här kampanjen har varit stort i hela landet och det har helt enkelt inte tryckts upp tillräckligt med kampanjmaterial.

Däremot kan även de skolor som inte fått del av den här kampanjen räkna med att bli kontaktade av Attention Bollnäs framöver, berättar Roger Henningsson:

– Ja, vi vill gärna komma ut till skolorna och informera om vår verksamhet.

Mer läsning

Annons