Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hotet från nya E4

Trafikanter som ska till Ljusdal eller längre spar in sju minuter på att köra nya E4 över Hudiksvall i stället för att välja riksväg 83 genom Bollnäs. Det kan innebära ett minskat kundunderlag för näringsidkare i anslutning till riksvägen.

Annons

Nya dragningar av E4 förändrar beteendet hos trafikanterna. Ett exempel är när E4 drogs om utanför Uppsala 2006. Enligt Trafikverkets mätningar ökade trafiken på riksväg 83 med 28 procent från 2002 till 2010.

- Vi har inte gjort någon undersökning och intervjuat trafikanterna så vi kan inte vara helt säkra på orsaken till ökningen,. Men 28 procent är en väldigt hög ökning och den beror sannolikt på något speciellt.

Och nya dragningen av E4 utanför Uppsala var det största som hände vägnätet under den perioden.

- Jag skulle tro att ökningen efter 83:an beror på det, säger Poul Holmberg, trafikkonsult på Trafikverket.

I helgen gjorde en reporter på Ljusdalsposten en provtur och kunde konstatera att det tog sju minuter längre tid mellan Tönnebro och Ljusdal om man väljer riksväg 83 över Bollnäs. Skulle nya E4-dragningen söder om Hudiksvall få liknande effekter på trafikanternas vanor kan det få stora konsekvenser för de näringsidkare i Bollnäs kommun som är beroende av genomfartstrafiken.

- De här riskerna har vi redan uppmärksammat, konstaterar Irene Frank, centerpolitiker från Kilafors och dessutom ordförande i intresseföreningen Hanebo Framtid.

Hon berättar att Hanebo Framtid redan för över ett år sedan skrev ett brev till Trafikverket för att försöka påverka dem att snabba på en ordentlig upprustning av riksväg 83 i syfte att kunna konkurrera om framförallt fjälltrafiken.

Mer läsning

Annons