Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hoppet är det sista som försvinner

/

Efter oändliga turer ser det ut som om en svensk industriepok går i graven. Under måndagen försattes Saab Automobile i konkurs.

- Personligen trodde jag in i det sista på att kineserna skulle köpa Saab, säger Göran Kopparmalms, vd för Bilcity.

Annons

Bilcity är återförsäljare av Saab och Opel i Bollnäs och Söderhamn.

- Jag har sålt Saab i 33 år och det här känns nästan som ett dödsfall i familjen, fortsätter Göran Kopparmalms.

Under tisdagen hade han ännu inte hunnit börja titta på effekterna för Bilcity av Saabs konkurs dagen innan.

- Men det innebär ju att vi blir av med vårt ena ben, säger han. Och det är klart att det blir svårt att hantera att bli av med halva omsättningen.

Sedan Saabs förra ägare, amerikanska General Motors, sagt nej till alla lösningar med kinesiska Youngman gav Saabs vd Victor Muller till slut upp.

- Men jag tycker trots allt att Muller har gjort ett fantastiskt jobb, konstaterar Göran Kopparmalms.

Han menar att det är GM som hela tiden satt käppar i hjulet för Saabs fortlevnad. Han är heller inte riktigt nöjd med hur den svenska regeringen agerat.

- Vi borde vara stoltare över vad Saab åstadkommit, säger han. Dessutom innebär ju det här att det försvinner tusentals jobb i Västsverige och det får även konsekvenser för en mängd återförsäljare.

Bilcity i Bollnäs och Söderhamn har inte sålt en ny Saab sedan senaste leveransen från fabriken i april. Flera kunder står i kö för en ny Saab och som det ser ut nu blir de också utan.

- Ja, om nu ingen köper upp Saab från konkursförvaltarna, säger Göran Kopparmalms. Men det är inte säkert att det här är slutet. Ofta betyder ju konkurser bara en nystart för ett företag och hoppet är det sista som försvinner.

Mer läsning

Annons