Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här ska två farliga korsningar bli en rondell



Klicka på pilen i kartan för mer information.


Två farliga korsningar, där det under rusningstrafik kan vara nästintill omöjligt att göra vänstersvängar, ska förvandlas till en stor rondell. Det är i alla fall planen. Men den kommer att kosta minst 11 miljoner att genomföra.

Annons

Trafiksituationen vid stadshuskorsningen är långtifrån optimal. En del olyckor har inträffat här och när samhällsplanerare Tony Stark står och tittar ner på korsningen från stadshusets fönster ser han ofta bilar som gör riskabla vänstersvängar ut på väg 83.

Genom åren har flera olika lösningar diskuterats och planerats men de har alltid runnit ut i sanden.

Läs mer: Trafikolycka vid stadshuset

Nu ligger ett nytt förslag på bordet. Den långsiktiga planen är en fyrbent cirkulationsplats som binder ihop både Nygatan och Järnvägsgatan med väg 83 på samma ställe.

På så sätt ska man slippa dagens två korsningar, som båda innebär riskfyllda vänstersvängar ut på den hårt trafikerade 83:an.

– Det skulle öka trafiksäkerheten och skapa ett bättre flöde i trafiken även om det kommer göra att genomfartstrafiken på 83:an får sakta ner lite, säger Tony Stark.

Nackdelen är att en sådan förändring uppskattas kosta 11 miljoner kronor att bygga.

Eftersom Trafikverket ansvarar för väg 83 och Bollnäs kommun för Nygatan och Järnvägsgatan kommer kostnaderna med största sannolikhet att delas mellan staten och kommunen.

Läs mer: Bilar krockade vid stadshuset

Men mycket återstår innan rondellen kan byggas. Först ska en detaljplan tas fram. Sedan ska finansieringsfrågan lösas. Men Tony Stark är i alla fall övertygad om att den blir verklighet inom fem år.

– Den kanske är klar redan om ett par, tre år. Det beror på hur arbetet flyter på och om det blir några överklagningar, säger han.

Betydligt tidigare än så kommer antagligen den kortsiktiga lösning som presenterats att förverkligas. Den innebär att väjningspliktsskyltarna från Nygatan och Järnvägsgatan ska bytas ut mot stoppskyltar.

Men skulle inte stopplikt vid Nygatan göra det ännu svårare för trafikanter som ska göra en vänstersväng ut på 83:an?

– Jo, men styrkan är att man stannar upp och tittar ordentligt innan man kör vidare. Att man inte chansar och gör något överilat.

Enligt förslaget vill man även att hastigheten på väg 83 sänks från 60 till 40 kilometer i timmen på den aktuella sträckan, men det tror inte Tony Stark att Trafikverket kommer att gå med på.

Läs också: Trafikexperiment: "Vi vill veta hur bilisterna väljer"

Mer läsning

Annons