Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har Hälsinglands utbildningsförbund snott Melodifestivalens gamla logga?

/
  • Utbildningsförbundets nya logga är framtagen av Bollnäsbaserade reklambyrån Paper Jam.
  • Den logga som Melodifestivalen använde 2002-2010 togs fram av Dallas STHLM. Samma byrå har sedan dess förnyat logotypen två gånger.

Förra året slogs gymnasieskolorna och vuxenutbildningarna i Bollnäs, Söderhamn och Nordanstig ihop till en gemensam organisation, Hälsinglands utbildningsförbund. För någon vecka sedan presenterade förbundet sin nya logotyp och visst ser den bekant ut?

Annons

Utbildningsförbundets nya logotyp är inte helt olik den som användes av Melodifestivalen mellan 2002 och 2010. Den har ett liknande mönster och nästan exakt samma kombination av färger.

Läs också: Alicia har suttit fastnaglad framför teven i tio år – på grund av Melodifestivalen

– Jo, vi fick den första kommentaren om det timmen efter att den släpptes, säger Lucas Lund, kommunikatör på utbildningsförbundet, som har varit med i processen med att ta fram den nya grafiska profilen.

Tanken med logotypen är att den ska kombinera siluetterna av en bok, en blomma och en fågel. Lucas Lund vill dock tona ner likheten med den gamla Mellologgan.

– Visst, de här färgerna är väl inarbetade av Melodifestivalen. Men fler företag får använda dem. Det finns säkert hundratalet logotyper som är ungefär lika. Och ser man den utan färgerna tycker jag inte alls att den är särskilt lik, säger han.

Läs också: Hälsinglands utbildningsförbund tar form

Hur har reaktionerna varit på loggan?

– Mestadels fantastiskt bra. Många tycker att den är fin och är glada för vad den står för.

Är det en slump att den lanseras just i "Mellotider"?

– Ja, faktiskt. Egentligen ville vi ha den klar redan när vi drog i gång i höstas men det drog ut på tiden och vi ville absolut få ut den innan sportlovet. Så nu råkade det bli under Melodifestivalen.

Bakom logotypen står den Bollnäsbaserade reklambyrån Paper Jam, som vann höstens upphandling om att ta fram en grafisk profil åt utbildningsförbundet. 85 000 kronor kostade det sammanlagt.

Enligt Lucas Lund var det priset i kombination med goda referenser från tidigare uppdragsgivare och företagets egen presentation som gjorde att valet föll på just Paper Jam.

Sammanlagt 15 anbud lämnades in. Det billigaste låg på 12 235 kronor, det dyraste på 274 000 kronor (se faktaruta för samtliga anbud).

Hur gick det till när själva logotypen togs fram?

– Rektorer, enhetschefer, förbundschefen, en bibliotekarie och jag hade några träffar där vi kom fram till en grund som Paper Jam fick ta del av. Det var till exempel vi som bestämde att det skulle vara de här färgerna eftersom det representerar att vi har ett brett utbud och att vi välkomnar alla. Sedan inledde de sin kreativa process och kom med ett förslag. Där var det bara någon liten detalj som vi ville ändra på, säger Lucas Lund.

Läs också: Kommunen har ett ansvar för unga gymnasieavhoppare

Mer läsning

Annons