Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallå där, Joakim Labraaten...

/

... som precis landat i Sverige efter en vinst i den prestigefyllda reklamtävlingen Cannes Lions 2009. Du och dina kollegor Andreas Ullenius och Petra Albrektson på reklambyrån Åkestam Holst vann ett guldlejon för er reklamkampanj ”Stefan the Swopper”, som ni gjort på uppdrag av Posten.

Annons

– Det här betraktas av många som den största reklamtävlingen i världen. Ett sorts världsmästerskap i reklam.

– Ja, det är det. Om glamoröst betyder dyrt. Det är vad det låter som, Cannes. Men mattan är inte lika röd som på tv och det är inte Hollywood, precis.

– Förra gången jag var med nominerades jag som student i Young Lions-kategorin, vilket motsvarar junior-VM. Det gick inte så bra då och det känns skönt att ta revansch i senior-VM, i och med årets vinst.

– Nej, det hade jag inte gjort. Vi fick reda på att vi vunnit klockan 23:00 kvällen innan. Så det var bara att packa väskan och ta flyget ner tidigt nästa morgon. Jag glömde dock att ta med solskyddsfaktor och blev röd som en kräfta efter tre och en halv timme i solen. Det sved kan jag lova.

– Med en trerättersmiddag i sällskap av arbetsgruppen. Det blev också en hel del vin och champagne, i sann Cannes-anda.

– Jag har precis kommit hem till Sverige och börjat smälta det här. Det går rätt snabbt där nere, men det var ändå ett skönt avbrott. Det som händer nu är att jag ska gå tillbaka till det dagliga arbetet på reklambyrån.

 

Mer läsning

Annons