Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Giftjakt på SJ-området

/

Att det finns giftiga ämnen i marken runt de gamla lokstallarna i centrala Bollnäs är välkänt. Men hur omfattande sanering som kommer att behövas för att området ska bli brukbart vet man fortfarande inte. Under veckan har Sweco varit där och tagit nya prover.

Annons

– Vissa jordprover känner man direkt att de luktar kreosot eller diesel. Men det finns också giftiga ämnen som inte luktar någonting alls, säger Swecos fälthandläggare Peter Östman.

Det är en stekhet julidag och dalmasen Peter Östman förbannar sig själv för att han glömt ta med sig shortsen till Bollnäs.

Den stora skruvborrvagnen borrar ett tre och ett halvt meter djupt hål strax utanför en av de gamla SJ-byggnaderna. Under veckan har Sweco borrat tolv sådana hål runt om på området.

Fältgeotekniker Jonas Hilmerson skrapar ner jord från borren i en plastpåse. Sedan trycker han ner ett långt plaströr i hålet. Genom det ska Sweco ta grundvattenprover vid ett senare tillfälle. Jorden ska skickas på analys redan nu, men något svar är inte att vänta förrän efter semesterperioden.

Några meter från det nyborrade hålet ligger två gamla olje- eller dieselcisterner nergrävda i marken.

– Det är tveksamt om de ens rengjordes innan de togs ur bruk och sandfylldes, säger Peter Östman.

Forna tiders okunskap om giftiga ämnens egenskaper straffar sig i dag.

Olja, diesel, kreosot, diverse tungmetaller och så det cancerogena avfettningsmedlet trikloretylen. Alla har de påträffats i marken på det gamla SJ-området vid tidigare provtagningar. Veckans prover är ett sätt att kartlägga omfattningen, hur långt och djupt föroreningarna spridit sig.

– Trikloretylen är ett lösningsmedel som var väldigt effektivt när de rengjorde tågen här, men som senare visade sig ha en del mindre trevliga egenskaper, förklarar Peter Östman.

I närheten av platsen där tågen tvättades ligger i dag skejthallen Gumpels.

Efter att trikloretylen vid en tidigare provtagning hittades i marken en bit bort togs luftprov inne i hallen, som visade sig vara fri från föroreningen.

Men det är ett flyktigt ämne som i gasform kan färdas i till exempel betong. Därför har Peter Östman placerat ut ett antal luftpumpar med kolrör runtom i lokalen som får stå och pumpa under några dagar. Rören ska analyseras för att säkerställa att luften är ren.

Proverna görs på uppdrag av Trafikverket, markens tidigare ägare, som har det så kallade förstahandsansvaret för den framtida saneringen.

Kostnaderna för saneringen kommer att delas mellan Trafikverket och kommunen, men hur dyrt det blir och hur stor andel de båda parterna kommer att stå för är ännu oklart.

– Någon gång i höst kan det komma ett kostnadsförslag eller förslag på ytterligare prover. Det vet vi inte förrän vi har fått resultatet av de här proverna och vägt ihop dem med de tre provtagningar som gjorts tidigare, säger Peter Östman.

Läs också:

Stadsarkitekten: "SJ-området är Bollnäs hjärta"

Advokathjälp för SJ-området

Mer läsning

Annons