Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Genomfarten av Bollnäs en stoppkloss

/
  • Trafikljusen och rondellerna i Bollnäs är den största tidstjuven längs riksväg 83.

Den största tidstjuven längs riksväg 83 är genomfarten av Bollnäs. Där har allt större framkomlighetsproblem uppstått och ska förändringar ske krävs att kommunen sätter ner foten och säger hur man vill ha det.

Annons

- Arbeten för att förbättra framkomligheten längs riksväg 83 har redan utförts och ytterligare åtgärder planeras.

Det säger Göran Unger, utvecklingsstrateg med inriktning infrastruktur och kommunikationer på Region Gävleborg.

På sträckan Tönnebro – Bollnäs har åtgärder genomförts för att säkra nuvarande hastighetsgräns, 90 kilometer i timmen, för några år framåt. Dessutom pågår en förstudie för vägsträckan mellan Bollnäs och Arbrå.

Förstudien beräknas bli klar under våren 2012 och en byggstart kan ske tidigast sommaren 2013. En försening på två år jämfört med den Länsplan som har antagits av länets kommunpolitiker i regionstyrelsen och regionfullmäktige.

Enligt Göran Unger beror förseningen bland annat på omorganisationen av Trafikverket, den myndighet som ska verkställa de beslutade förändringarna.

Men även när sträckan Bollnäs och Arbrå åtgärdats kvarstår problemen genom Bollnäs.

- Det är den stora tidstjuven, säger Göran Unger.

Trafikljus och rondeller leder ofta till rena trafikstockningar. Det finns heller inga förbättringsåtgärder för sträckan med i Länsplanen. Här måste kommunen ta initiativ och engagera sig om det ska bli någon ändring.

- Kommunen måste sätta ner foten och fundera ut hur de egentligen vill ha det, säger Göran Unger.

- Vi har börjat titta på genomfartstrafiken genom Bollnäs, säger Tony Stark, trafikplanerare på samhällsbyggnadskontoret i Bollnäs. Men arbetet är långsiktigt och det måste få ta den tid det tar att hitta lösningar.

Mer läsning

Annons