Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första steget mot nedläggning

/
  • Här, vid Stagården strax utanför Bollnäs, rullade en gång i tiden tågen mot Orsa.

Trafikverket har beslutat att underhållet av järnvägssträckan Bollnäs-Furudal ska upphöra. Från näringslivshåll har intresset för att återuppta godstrafiken visat sig vara svalt. Någon egentlig tågtrafik har inte körts på sträckan på över tio år.

Annons

Redan 1899 började tågen rulla på den 85 kilometer långa järnvägssträckan Bollnäs-Edsbyn-Furudal. Sträckan är en del av den så kallade Orsabanan, tvärbanan som förbinder Norra stambanan med Inlandsbanan.

Men det senaste decenniet har rälsen legat i träda. Hela sträckan har inte varit trafikerad sedan 2002, dock förekom viss gods- och timmertågstrafik mellan Edsbyn och Bollnäs fram till 2004.

Redan våren 2014 föreslogs slopat underhåll. Nu – efter att frågan varit ute på remiss hos berörda kommuner, länsstyrelser och trafikoperatörer – har Trafikverket fattat ett formellt beslut. Underhållet ska upphöra i december i år, ett beslut som inte kan överklagas.

Det är ett första steg mot att lägga ner järnvägssträckan, vilket man kan göra först tre år efter att man slutat underhålla den.

Bollnäs kommunalråd Marie Centerwall (S) är inte förvånad över beslutet.

– Jag trodde att de redan slutat underhålla. Det har inte sett ut som att de gjort särskilt mycket de senaste åren, säger hon.

Bland de kommuner som berörs av järnvägssträckan är Orsa den enda som uttryckligen sagt sig vara beredd att gå in med pengar för att få den körbar. Marie Centerwall klargör att något sådant inte är aktuellt för Bollnäs del. Och vad gäller statliga satsningar ser hon hellre att pengarna läggs på andra järnvägssträckor.

– Från min horisont så är Stambanan och Ostkustbanan viktigast.

Inte heller Ovanåkers kommunalråd Yoomi Renström (S) säger sig vara överraskad över att underhållet formellt upphör. Men hon skulle gärna vilja veta vad som ska hända med banvallen nu.

– För mig är det viktiga nu att så snart som möjligt få veta vad Trafikverket har för plan så vi kan börja fundera på vad man kan göra där i stället. Det är en väldigt fin sträckning som till exempel skulle kunna bli ett cykelstråk, säger hon.

Tidigare har Inlandsbanan AB – som ägs gemensamt av 15 kommuner – uttryckt intresse för att ta över ansvaret för driften, så som bolaget tidigare gjort med Inlandsbanan mellan Kristinehamn och Gällivare.

I april kom resultatet av en marknadsanalys som Inlandsbanan AB låtit göra. Den visar att intresset för att köra godståg mellan Bollnäs och Furudal är svalt, för att inte säga iskallt. Många säger sig vilja ha järnvägen kvar, men nästan ingen är beredd att investera några pengar i den. Näringslivet prioriterar det som är mest kostnadseffektivt, det vill säga lastbilstransporter.

Ändå har Inlandsbanan AB:s vd Otto Nilsson inte gett upp hoppet om järnvägstrafik mellan Bollnäs och Orsa. I september ska han ha ett nytt möte med representanter för de berörda kommunerna för att diskutera hur man ska gå vidare nu.

– Man måste inse att där ligger infrastruktur som man skulle kunna använda till ganska mycket. Att köra godståg där skulle till exempel vara ett sätt att avlasta Dalabanan, säger Otto Nilsson.

Läs också:

Ovanåker säger nej till cykelbana på Orsabanan

Ny analys om oanvänd järnväg

700 miljoner för rustad Orsabana

Föreningen kämpar för Orsabanan

Mer läsning

Annons