Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagare som tror på framtiden

/

Det blev inte trångt alls. Det blev bara fräscht och trivsamt. Populära tv-programmet Så mycket bättre skulle kunna gälla för inspirationshuset på Bollnäs söder också - tre verksamheter inom en branschsektor som till stora delar känns mycket gemensam.

Annons

Bakom den omfattande renoveringen av inspirationshusets 4 500 kvadratmeter yta hittar vi fastighetsägaren Spira fastigheter som gjort "inre anpassningsjobb" för 2,5 miljoner kronor. Utvändigt har fasadrenovering och asfaltering gått loss på en knapp miljon. I dag är allting klart.

Hyresgästerna är tre. Håkans radio TV & vitvaror, ägt av rutinerade tv-handlaren - 35 år i branschen - Håkan Jonsson är sist in, alldeles nyss. Anrika Björkmans möbler har funnits i huset i många år. Fredrik Bolkéus är en av fyra delägare. Björkmans har krympt säljytan och anpassat sortimentet.

"Närmast stan" ligger Colorama, helägt av Peter Olsson sedan 15 år. Colorama lämnade, efter 13 år, Tuppz-huset i fjol.

Alla tre är överens om att de hamnat i vad handeln beskriver som ett A-läge. Så mycket bättre kan det inte bli. Nu tar inspirationshuset, det enkelt framresonerade och kanske ganska givna samlingsnamnet, gärna emot kunderna.

- Alla tre butikerna ser professionella och välkomnande ut. Hitta ett hål i en heltappningsmatta någonstans om du kan.

Säger Håkan Jonsson.

I framtidstänket ingår regelbundna möten mellan ägarna.

- Vi ska hitta samverkansfördelar, säger Fredrik Bolkéus. Det borde inte alls bli svårt. Till exempel kommer vi att ordna egna aktiviteter och annonsera tillsammans. Men ibland måste vi förstås satsa på egen, var och en för sig, profilannonsering och marknadsföring.

- Och ibland kommer inspirationshuset att ingå i större aktiviteter, där hela Bollnäs söders butiker och verksamheter finns med.

Colorama är Nordens största färgkedja. Kedjan ägs av alla butikerna tillsammans. Peter Olsson sökte ett bättre läge och då Fredrik Bolkéus hörde av sig för ett par år sedan slog Peter Olsson till. Flyttlasset gick i maj förra året.

Coloramas "bestsellers" - golv, tapeter, färg - varierar. Under sommarmånaderna dominerar färgförsäljningen. Stockholmare på väg norrut på 83:an är i alla fall en bra kundgrupp - för alla tre butikerna.

Peter Olssons företag är mest morgonpiggt och slår upp portarna redan klockan sju på vardagarna. Yrkesmålarna måste ha färg och komma i gång.

Håkan Jonsson öppnade sin första butik vid Vallstabron. Året var 1982 och käftsmällen kom direkt: Kronan devalverades med 16 procent och importen blev svindyr.

Med tiden gick flyttlasset till Bollnäs och lokaler på Ren. Håkan Jonsson anslöt sig till Expert-kedjan, som kraschade tidigare i höst.

- Det har blivit ett par törnar och jag har verkligen funderat igenom den här satsningen. Skulle jag? 56 fyllda?

Att flera tv-butiker försvunnit från Bollnäs centrum avgjorde saken. Det borde finnas en marknad.

- Och det gör det. I dag är jag min egen. Jag är helt säker på att jag satsat rätt.

Fredrik Bolkéus tror på en omsättning i storleksordningen 27-28 miljoner kronor för 2013, i så fall en storartad ökning från årets omsättning som beräknas landa på 17 miljoner.

- Möbelbranschen är på väg att hämta sig efter en liten svacka. Vi ser en positiv trend sedan i somras.

Håkan Jonssons omsättningsmål för 2013 är 15 miljoner.

Peter Olsson talar om ökande försäljning och en omsättningsökning på 25 procent till konsument.

När river ni väggarna mellan butikerna?

- För mig blir det svårt. Det är höga försäkringskrav och försäkringskostnader för tv-handeln. Men kanske en branddörr i alla fall.

- Vi kan samverka på många sätt, hitta kunder åt varandra, säger Fredrik Bolkéus.

Han vänder sig till Håkan:

- Om du sätter upp några flashiga apparater hos mig kan jag skicka in en snygg soffgrupp till dig.

Båda skrattar, överens om att idén är både enkel och bra och högst genomförbar.

Mer läsning

Annons