Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föräldrarna är maktlösa – efter avhoppet sitter 17-åringen mest framför datorn

/

Marcos föräldrar känner maktlöshet. I våras hoppade deras 17-årige son av gymnasiet. Sedan dess tillbringar han den mesta tiden framför datorn och vare sig skola eller kommunen har hört av sig.

Annons

Det är morgon i villaområdet i centrala Bollnäs. Lina och Anders har ätit frukost och ska snart iväg till sina arbeten, men sonen Marco sover fortfarande – som vanligt. Så har det sett ut sedan i våras. Då hoppade han av första året på gymnasieutbildningen. Sedan dess har han vänt på dygnet och tillbringar det mesta av sin vakna tid framför datorn. Det är också där han har sitt sociala liv.

– Vi har försökt stänga av internet, men det hjälper inte. I stället blir han bara ilsken och det blir ännu svårare att föra en diskussion med honom, säger Anders.

Läs även: Kommunen har ett ansvar för unga gymnaiseavhoppare

Föräldrarna har det svårt att nå fram till Marco när det gäller framtid och skola. Vare sig tjat, vädjan, skäll, hot eller mutor har hittills hjälpt det minsta.

– Han vet inte vad han behöver eller vill, bara vad han inte vill och det är att gå i skolan, berättar Lina.

Föräldrarna upplever det som att sonen befinner sig i ett ingenmansland. Han omfattas inte längre av skolplikten, samtidigt är Marco inte myndig.

– Det känns fruktansvärt och det är klart att jag funderar hur det ska bli för honom, men samtidigt försöker jag trösta mig med att det brukar ordna sig med tiden, säger Lina.

Läs också: Bättre förutsättningar för elever att välja

Marcos problem med skolan är inget nytt. Redan i de tidiga årskurserna hade han vissa svårigheter, men det var i högstadiet som skolan blev ett bekymmer. I sjuan och åttan var studiemotivation låg, ofta ville han inte gå dit, men genom bland annat stort stöd av sin mentor lyckades han till sist få godkänt i alla huvudämnen och få en gymnasiebehörighet.

Förra hösten började han på en praktisk utbildning på Torsbergsgymnaiset. Första terminen där fungerade skolan bättre än på länge enligt föräldrarna.

Men när vårterminen kom dök studiemotivationen och samtidigt hände jobbiga saker privat. Det funkade inte heller särskilt bra med huvudläraren. Först slutade Marco gå till lärarens lektioner, sedan slutade han gå till alla andra lektionerna också.

– Jag körde honom till skolan, han klev ur men han gick aldrig in i klassrummet. Det förstod jag när jag en stund senare fick sms om frånvaro från skolan, berättar Lina.

Läs även: Stöd ska ges när det finns risk för gymnasieavhopp

Trots tydliga signaler hörde skolan inte av sig till Marco eller föräldrarna förutom sms:en som skickades ut vid frånvaro. Det var föräldrarna som själva efter en tid sökte kontakt med lärare och rektor för att försöka hitta en lösning. Först då lyfte skola och rektor frågan om det fanns något de kunde göra, men Marco var inte intresserad. Efter avhoppet har det varit tyst.

– Om jag drev en utbildning skulle jag vilja veta varför en elev inte trivs och väljer att hoppa av, men det har inte varit någon återkoppling. Det känns som att lite svinn får man räkna med, säger Anders.

Läs också: "Verktygen finns i skolan – inte hos Arbetsförmedlingen"

Mycket insatser läggs på att få unga att lämna nian med en gymnasiebehörighet. För den som inte lyckas finns IM, Introduktionsprogrammet, som erbjuder olika individuella lösningar. Men där kan Marco inte gå eftersom han har gymnasiebehörighet.

– Det är klart att vi är tacksamma för att han blev godkänd i nian, men samtidigt så gör det att han hamnar mellan stolarna, säger Lina.

Sedan Marco slutade gå till skolan i våras har vare sig skola eller kommunen hört av sig.

– Jag fick veta av bekanta att kommunen har ansvar för unga tills de fyller 20 år. Så jag ringde kommunväxeln för ett par veckor sedan och blev kopplad till olika personer som alla var som frågetecken, berättar Lina.

Nu har de fått kontakt med en ungdomscoach som jobbar med unga som varken studerar eller jobbar.

– Coachen sa att ni inte behöver tvinga honom att träffa mig, utan jag kommer titta in hos er ibland och börja bygga ett förtroende. Det känns så skönt, berättar Lina.

Två gånger har han och Marco setts hittills. Vad det ska leda till får framtiden utvisa.

– Nu är något på gång i alla fall. Coachen jobbar med äldre ungdomar som varit i samma situation och det vore bra om han fick träffa dem. De är några år äldre och har lite mer insikt. Jag tror att han kan lyssna mer på dem än på oss, säger Anders.

Alla namnen i den här artikeln är fingerade av hänsyn till Marco som inte själv uttalat sig.

Läs mer:

Förebygg avhoppen från gymnasieskolan

Mer läsning

Annons