Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler vittnesmål om påtvingade elavtal

/
  • Som privatperson har Malin Eriksson, försäljningschef på Helsinge Elhandel, haft med Baraspara att göra. - De har ringt – och ljugit mig rakt in i örat, säger hon.

Det är inte bara en upprörd Sten-Björn Sköld som starkt ifrågasätter företaget Barasparas affärsmetoder.

En minst lika upprörd Kerstin Kajava berättar om hur hennes elräkning blivit dyrare med Baraspara och Malin Eriksson på Helsinge Elhandel vittnar om folk som kontaktar henne om hjälp att ta sig ur, som de upplever det, påtvingade elavtal.

Annons

På tisdagen berättade vi om Sten-Björn Sköld i Kilafors och hur det gick till när han höll på att få dubbla elräkningar efter ett telefonsamtal från Baraspara, ett företag i elbranschen som, enligt den egna hemsidan, förhandlar ner ditt elavtal utan att du själv behöver göra någonting.

Dagen efter Skölds samtal ringer Kerstin Kajava. Hon bor i Uppsala, men har sin mamma i Strömsbruk. Det är hon som låtit Kerstin ta del av artikeln om Sten-Björn Sköld och hans "match" mot Baraspara.

- Den kunde lika gärna ha handlat om mig, säger hon.

- Eländet började med ett samtal från Baraspara för en månad sedan, dessutom inte till mig, utan till min hyresvärd,

Enligt Kerstin sa hyresvärden ja till att bli medlem i Baraspara, men tecknande av elavtal diskuterades överhuvudtaget inte.

Baraspara hävdar att eftersom Kerstin inte svarat på den e-post och det brev de säger sig ha skickat har hon accepterat och sagt ja till att låta Baraspara ta över hennes elavtal.

Liksom Sten-Björn Sköld hävdar Kerstin att hon inte fått några brev alls.

Elbolaget som Baraspara tecknat avtal med för både Kerstin Kajava och Sten-Björn Sköld är Mölndals Energi. Trots att de, enligt Kerstin, tar mer för elen än vad hennes förra bolag gör.

- Känslan är att Baraspara samarbetar med endast ett fåtal elbolag, fast de påstår motsatsen. Oss har de till exempel aldrig tagit kontakt med, säger Malin Eriksson, försäljningschef på Helsinge Elhandel.

Däremot har hon som privatperson haft med Baraspara att göra.

- De har ringt – och ljugit mig rakt in i örat.

Malin spelade in samtalet från Baraspara och låter oss lyssna. Bland annat upplyser inte säljaren om den 14 dagar långa ångerrätten, vilket han enligt lag är skyldig att göra.

Kerstin Kajava vet inte hur hon ska agera för att få avtalet med Baraspara hävt, men avser att kontakta Konsumentverket och Konsumenternas energirådgivningsbyrå.

Det gör vi också, vilket leder till konstaterandet att Baraspara är – och har varit – föremål för anmälningar från många missnöjda kunder.

För andra dagen i rad har ingen ansvarig på Baraspara gått att nå för en kommentar.

"Vi har mottagit ditt meddelande och jobbar på att svara så fort som möjligt", skriver man i två svarsmejl.

Mer läsning

Annons