Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick inte ångra telefonköpet

Äger man skog är man näringsidkare, och är man näringsidkare har man ingen ångerrätt. Det beskedet fick ett äldre par i Bollnäs kommun när de försökte ångra ett erbjudande från en telefonförsäljare.

Annons

Det var i början av maj i år som maken, i 80-årsåldern, tackade ja till ett telefonabonnemang som enligt telefonförsäljaren skulle sänka parets avgifter. När kontraktet väl damp ned i brevlådan visade det sig att det tillkom kostnader som paret inte tycker att de blivit informerade under det tidigare samtalet.

Med vändande post skickade paret tillbaka kontraktet med meddelandet att de inte godkände det. Svaret från företaget blev att de inte hade någon rätt att ångra sig, eftersom maken var företagare.

- Men han är ju ingen företagare. Han har lite skog runt sitt föräldrahem tillsammans med andra syskonen. Men det är inte mycket, säger hustrun.

Problemet är att distans- och hemförsäljningslagen bara gäller för privatpersoner, så driver man ett eget företag är det svårt att få rätt i sådana här fall. Enligt Ingrid Larsson, konsumentvägledare i Bollnäs, dyker frågan upp lite då och då.

- Konsumentverket och vi hävdar att om man har ett litet skogsskifte så ska man inte räknas som näringsidkare utan som privatperson. Men de här företagen håller behårt på att ångerrätten inte gäller, säger hon.

För Bollnäsparet löste sig problemet efter en dryg månad ändå, när företaget till slut gav med sig efter hot om anmälning. Men just svårigheten att få rätt gör att konsumentrådgivare Ingrid Larsson ändå ger ett generellt råd.

- Prata aldrig med telefonförsäljare. Det är det absolut bästa, då är man som tryggast, säger hon.

Mer läsning

Annons