Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrbar lagning av undergången

Det kostar miljonbelopp att renovera gamla gång- och cykeltunneln under järnvägen och Järnvägsgatan i Bollnäs. Teknik- och fritidsnämnden begär nu två miljoner kronor för akuta insatser i undergången.

Annons

- Det är ett jobb som måste göras, något alternativ finns inte, säger gatuchef Ylva Jedebäck Lindberg.

Efter undersökningar av Lortbäckens ledning under gång- och cykelvägen har det visat sig att skadorna är omfattande.

- Skulle det bli ett större ras ligger vi riktigt risigt till. Då kan det bli ett stopp för Lortbäckens flöde, vilket i sin tur kan leda till stora översvämningar högre upp, säger Ylva Jedebäck Lindberg.

- Att hålla tunneln fortsatt stängd är alltså ingen lösning.

Lortbäcken – det officiella namnet är Myrbäcken – leds i en ledningstrumma som har en diameter av 1,40 meter. Denna har nu fått flera skador.

Lagningarna är planerade att genomföras med så kallad strumpinfordring. Det är en effektiv men dyr teknik som bygger på att nytt, tätande material skjuts in i den skadade ledningen med tryckluft. Materialet härdas snabbt med ultraviolett ljus, vilket gör ledningen mycket stark.

De två miljonerna räcker enbart till lagningen. I de akuta insatserna ingår ingen uppsnyggning i övrigt.

- Vi räknar med att åtgärderna ska genomföras inom några veckor, säger Ylva Jedebäck Lindberg.

Mer läsning

Annons