Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bröllopsstämning på Kulturhuset i Bollnäs

/

Producenten Malin Gjörup presenterar stolt chefsdirigenten Jaime Martín och Gävle symfoniorkester på Bollnäs kulturhus stora scen. Denna mindre armé av filharmoniker är på utryckning i Hälsingland. Dess namnkunnige härförare Maestro Martín leder med taktpinnen skickligt sitt kompani av trä, bleck, slag, och sträng.

Annons

Det sena 1700-talets musikdramatiska mästerverk, Mozarts Figaros bröllop, bjuder upp den tydligt förväntansfulla publiken till en virvlande dans. Ouvertyren till Figaros bröllop är med största sannolikhet kanske det klassiska stycke som de flesta människor känner igen. Ouvertyren, vars funktion är att förebåda det som komma skall, ett preludium, en förtrolig viskning till publiken innan ridån går upp.

LÄS MER: Monk möter Mats Olofsson

Fredagskvällens viskning signalerar att publiken kan vänta sig en 70 minuter lång emotionell bergochdalbana. Pierre Beaumarchais satiriska scenkomedi, vilken vid tiden var aggressiv och socialkritisk till sin natur, uppskattades inte i det pre-revolutionära Frankrike. Pjäsen tilltalade desto mer den rebelliska unge Herr Mozart som lät omarbeta verket att passa orkester tillika anpassa det till det ängsliga samhällsklimatet. Figaros bröllop är klassisk punk, ett lekfullt verk präglat av ett lätt anarkistiskt tillstånd, ett preludium till den ståndande franska revolutionen.

Publiken förs med varsam hand vidare drygt 60 år framåt i tiden. Robert Schumanns cellokonsert står näst på tur. Schumann den store romantikern, färdigställde med manisk intensitet, på blott två veckor, sin solokonsert för cello. Nyckelorden för Schumanns tresatsiga cellokonsert är lekfullhet och lidelse, vilka för aftonen kanaliseras genom den namnkunnige gästsolisten Mats Olofsson fantastiska skicklighet och känsla. Olofssons cello är för övrigt äldre än Schumanns konsert.

Övergångarna mellan satserna är omärkbara då de länkas samman av små finsnickrade broar. Medan den första och sista satsen är livliga, så är den mellersta satsen en sensuell smekning som gör att publiken kollektivt håller andan.

LÄS MER: Fem frågor till Gävle symfoniorkesters nya chef

Schumanns stora idol var det jämnåriga underbarnet, och för tiden stora rockstjärnan, Felix Mendelssohn. Och det är just Mendelssohn som får sätta punkt för kvällens uppvaktning av Bollnäsborna. Nu vaknar blåssektionen till liv och kvällens konsert avslutas med den majestätiska tillika vida kända bröllopsmarschen; en del av kompositörens tolkning av Shakespeares En midsommarnattsdröm.

Konsertsalen fylls med feststämning och högtidlighet. Verket utstrålar som sig bjuder både kysk hövisk förälskelse och blind livsbejakande rå lust. Kanske inte så konstigt att Mendelssohn, den gifta fembarnsfadern, ryktats ha fått en hjärnblödning då vår svenska näktergal Jenny Lind avvisande honom när han förslog att de skulle rymma tillsammans.

LÄS OCKSÅ: Ödet och en förvandlad natt

Det är få förunnat att en helt vanlig fredagskväll nere på byn ha tillgång till liveframförd kvalitetsmusik med en av Sveriges bästa symfoniorkestrar. Det är enkelt att konstatera att just denna kväll var orkestern, dirigenten, solisten och publiken i varm symbios. Ett gott tecken på detta är att pigga symfoniker, en inspirerad solist och en energisk dirigent får stående ovationer av en själaglad Bollnäspublik. Det kallas visst fredagsmys.

Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

LÄS MER: Hitta alla artiklar på Nöje & Kultur här

Mer läsning

Annons