Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bollnäsföretag växer med personalen: "Jätteviktigt vem man anställer"

Lite i det tysta har de personliga assistenterna blivit allt fler inom den privata vården. Ett hälsingeföretag med säte i Bollnäs är tydligt exempel på det.

Annons

Läs även: Privata vårdföretag trivs i Gävleborg

Det handlar om Pass Team, som under 18 års tid vuxit från ett litet företag med fyra brukare till att omfatta 47 brukare med 300 assistenter, vikarier inräknade. I dagsläget verkar företaget i kommunerna Bollnäs, Ovanåker, Ljusdal och Söderhamn.

Verksamheten har vuxit sedan vårdvalet infördes och privata alternativ började växa upp.

Den viktigaste framgångsfaktorn är att ha rätt personal.

– Det är jätteviktigt vem man anställer, både för brukaren och för oss alla i företaget, säger Karin Dahlberg som är en av fyra samordnare med personalansvar.

Vi möts i den anrika Domargården i Bollnäs, en stor villa som också blivit samlingspunkt för personalen och emellanåt brukare och anhöriga som tittar in.

– Vi har inte vuxit jättesnabbt, utan det har kommit steg för steg. Det är en ganska lagom takt, att det kommer någon ny brukare varje år, förklarar verksamhetschef Frida Näsman Fagerström.

Läs också: Vårdjätte planerar LSS-boende i Häggesta

Under åren har många yngre brukare flyttat hemifrån, vilket lett till att personalbehovet vuxit. Där har Pass Team fått fortsätta sina insatser och det är en av förklaringarna till tillväxten.

Hur det går för företaget beror alltså på brukarnas val.

– Vi har egentligen aldrig marknadsfört oss, säger Frida Näsman Fagerström.

Brukarna är personer som behöver personlig assistans och för att möta deras behov krävs speciella egenskaper.

– Som anställd ska man komplettera funktionsnedsättningen och då beror det på vilken funktionsnedsättning det handlar om, förklarar Lisa Sturesson, personlig assistent.

Brukarna kan exempelvis vara multihandikappade, ibland med svårigheter att tala. De kan behöva hjälp med att äta, klä på sig och sköta hygienen.

– Men de är människor med känslor och intellekt som alla andra och det är viktigt att vara känslig och lyhörd, tillägger Åsa Rytkönen som arbetar tillsammans med Lisa Sturesson.

Behoven och samarbetet mellan brukare och personal gör att man kommer varandra nära.

– Ofta jobbar man 24 timmar i sträck och då flyttar man in hos sin brukare. Man har pyjamasen med sig och man använder samma dusch, beskriver Karin Dahlberg

Jobbet som personlig assistent innebär att man tar med sig mycket känslor från jobbet. Det kan till exempel kännas väldigt tungt om en brukare mår dåligt.

– Vi är känslomässigt engagerade och vill att alla ska ha det bra och leva ett bra liv. Tunga dagar kan det vara svårt att koppla bort jobbet, men har det varit en bra dag är det lättare, säger Åsa Rytkönen.

Samtidigt tycker assistenterna att man blir säkrare i rollen med åren och att man känner en trygghet i att den som tar över passet klarar jobbet bra.

En viktig del i den privata assistansen är att brukarna själva får välja assistent och i det här fallet även assistentens vikarie.

Det gör också att anställningstryggheten skiljer mellan privat och offentlig assistansvård. Om något händer brukaren inom den privata sfären riskerar assistenten att stå utan jobb.

– Men vi brukar säga att är man en bra assistent så vill vi behålla dem och då försöker vi hitta en annan brukare som assistenten kan passa åt, förklarar Karin Dahlberg och poängterar att de har erfarna assistenter som haft flera brukare under många år.

I år har företaget satsat 1 600 timmar i utbildning, en viktig del när hela affärsidén bygger på personalens kunnande.

Utbildningarna kan handla om allt från taktil massage till bemötande.

– Det beror också på vem man jobbar hos. Jobbar man till exempel med en kille som har autism som är utåtagerande så måste man utbildas inom det, medan det i andra fall kan handla om utbildning i flytteknik, berättar Åsa Rytkönen.

– Man får aldrig glömma att det är ett kvalificerat arbete. En del har kanske en bild av att det är ett yrke som vem som helst kan göra, säger Frida Näsman Fagerström som tycker att det finns en hög kompetens hos personalen.

I framtidsplanerna ligger en fortsatt tillväxt, något stämmer med bilden av hur företaget utvecklats sedan starten 1997.

Läs också: Liten men snabb

Mer läsning