Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bollnäsfilm på världsutställning

/
  • Med en nygjord reklamfilm hoppas vice kommunstyrelseordförande Evy Degerman (C), kommunchef Leopold Stoltz, Johanna Runarson och kultur- och fritidsutskottets ordförande Anita Blomqvist (S) öka samarbetet med Kina.

Ett digitalt visitkort ska utveckla Bollnäs affärsrelation till Kina.
Det hoppas åtminstone kommunledningen i Bollnäs, när kommunen representerar Sverige på Världsutställningen i Shanghai.

Annons

I Shanghai möts just nu representanter från många av världens länder. Även en svensk delegation är på plats för att utveckla relationerna med stormakten Kina.

Mitt bland alla stora aktörer har Bollnäs valts ut att representera Sverige, ur ett kultur- och miljöperspektiv. För att visa upp Bollnäs kommun från sin bästa sida har Gävleföretaget Future Position X, FPX, producerat en kort reklamfilm.

Det digitala visitkortet består av en kort film där bland annat ångbåten Warpen, Växbo kvarn, Hälsingegårdar, Hambon och Orbaden visas upp. De har även översatt Hårgalåten och dess sägen till kinesiska.

– På det här sättet kan vi lyfta fram kulturen och miljön i en kombination som annars kulle vara svår att beskriva i text, säger Johanna Runarson, vid FPX.

Skivan med filmen ska delas ut till utvalda nyckelpersoner under utställningens gång. Förhoppningen är ett utökat samarbete mellan Bollnäs och Kina.

– Om vi kan göra mer affärer med Kina kommer det gynna hela regionen, säger Evy Degerman (C).

Mer läsning

Annons