Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bollnäs hemtjänsttar över efter Mollis

Den 1 februari tar kommunens egen hemtjänst över ansvaret för kunderna hos det konkursdrabbade företaget Mollis Vård & Omsorg i Bollnäs.

Annons

Sedan årsskiftet har konkursboet, med advokat Björn Myhrberg som konkursförvaltare, drivit företaget. De anställda är uppsagda, men får lön genom den statliga lönegarantin och arbetar som vanligt hos kunderna till och med torsdag i nästa vecka.

- Vi har skickat brev till alla företagets kunder, som får information om att kommunens hemtjänst tar över från den 1 februari, säger socialchefen Tommy Stokka.

Förändringen innebär att personalen i fortsättningen kommer från Bollnäs hemtjänst:

- Personalen från Mollis har erbjudits att göra en intresseanmälan till socialtjänstens resursenhet (Resursen), som har stort behov av vikarier. Jag tror att merparten tackar ja, men det är ingen garanti för att de får jobba kvar hos sina tidigare kunder.

Sannolikt blir det annan personal som kommer till kunderna efter månadsskiftet – och mer som en trevlig överraskning om de får besök av tidigare personal, enligt Tommy Stokka.

Inom hemtjänsten pågår nu planeringen för att utöka verksamheten med Mollis drygt 30 kunder.

•Hur stora är då chanserna att Mollis tidigare anställa får nytt jobb hos kommunen?

- De är utbildade och har körkort – och vi har sagt att om de är villiga och anmäler intresse, så kommer de att få jobba, säger Monica Embretsen som är personalstrateg vid socialförvaltningen. Men det finns inga garantier för arbete i ett visst hemtjänstområde eller hos vissa kunder.

Det behövs förstås mer personal, när hemtjänsten får fler kunder – och alla vikarier tas genom Resursen, konstaterar Monica Embretsen:

- Men vi måste också följa arbetsrätten och det finns redan timanställda med företrädesrätt – och det har ingen av de anställda från Mollis i dag.

Mer läsning

Annons